Konstkuppen

Efter succén med Adblock AFK har vi nu (på konstens födelsedag! – inte med flit) tagit reklamkritiken till en ny nivå. Efter en direktsänd pepptalkshow på lördagsförmiddagen förvandlades kontoret till ateljé. Tillsammans med en grupp konststuderande, ett par kompisar, en handfull barn, ett gäng hangarounds, några äldre damer samt flera av Stockholms tyngsta gatukonstnärer tillverkade vi omkring 100 konstverk på nedplockade reklamaffischer från tunnelbanan. Alltifrån Solanascitat och vardagspolitiska budskap till lolcats och klassiska naturskildringar fick ersätta de trötta reklamaffischerna. Övriga resenärer hade i stort sett enbart positiva kommentarer till vår expansion av ”världens längsta konstutställning”. Detta gör vi om!

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

8 kommentarer

8 kommentarer på “Konstkuppen

  1. Jag gillar det ni strävar efter. Att kollektivtrafik ska vara skattefinansierad. Det förenklar på alla plan. Företagen vet varje månad hur mycket pengar de får in och resenärerna behöver inte oroa sig över att köpa/ha råd med bussbiljetter/månadskort.

    Den här konstkuppen kan jag däremot inte hålla med om. Den gör två dåliga saker:

    1. Reklamen subventionerar idag biljettpriserna. Lägre priser borde ju vara ert första delmål.
    2. Den förstör för företagen som använder sina surt förvärvade pengar till att göra reklam för sina produkter/tjänster. Jag har arbetat på en arbetsplats där detta var en av de viktigare annonsytorna vi disponerade över. Annonsytan påverkade helt klart.

    • Hej!
      1. Det är inga pengar som påverkar priserna mer än vädligt marginellt, läs t.ex. http://korta.nu/reklamfri
      2. Vi vill inte att vårt offentliga gemensamma rum ska vara en annonsyta överhuvudtaget. Gemensamma utrymmen är inte något som företag har rätt till, utan något vi bör försvara!
      tack för dina åsikter i denna fråga!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *