Möte mot motorväg i Tensta

På lördag den 12 november blir det heldag mot Förbifart Stockholm på Tensta Träff i Stockholm. Konferens, demonstration och fest ryms i programmet. Självklart kommer Planka.nu att finnas på plats!

Förbifart Stockholm är Sveriges dyraste återvändsgränd. Minst 30 miljarder kronor kommer vi få betala för mer utsläpp, fem gånger fler köer och en stad som är sämre att leva i. För alla som bor kring Järvafältet är det extra allvarligt, då vägen kommer att sabba grönområden och inte läggas i tunnel som i rikare delar av Stockholm.

Vi är emot Förbifarten. Pengar till infrastruktur behövs men ska satsas på kollektivtrafik, som är effektiv och klimatsmart. Vi har samlat en hel del argument mot Förbifarten i rapporten Highway to hell? Precis som Nätverket mot Förbifarten och kampanjen Heja Stockholm! vill vi se till att politikerna – med (M) och (S) i spetsen – tvingas backa. En del av det arbetet sker på lördag, så välkommen till Tensta alla stockholmare!

Program:

kl 10 Välkommen – Nog nu med falska lösningar!
kl 10.15 Niclas Hällström (What Next Forum) – Klimatfinansiering och marknadslösningar – vad ligger på bordet inför Durban?
kl 11.15 Nicola Bullard (Focus on the Global South) – Durban, Rio och utsikterna för klimaträttvisa

kl 12 Manifestation – Vem tjänar på Förbifarten? – samling vid Tensta träff
Vi tågar tillsammans genom stadsdelarna där bullret och avgaserna kommer att öka om ”Förbifart” Stockholm byggs.

kl 13.30 Lunch – lokalt odlad mat och lokal organisering (kostnad 50 kr)
kl 14.30 Rättvis omställning – Energi, trafik, jordbruk, skog – workshops
kl 16.30 Paneldiskussion: Vad ska världen, Sverige och klimaträttviserörelsen göra inför Durban? Med bl a Jonas Sjöstedt (v), Per Bolund (mp), Ellie Cijvat (Jordens Vänner). (s), (m), (kd) och (fp) är inbjudna.

Läs mer:

DSC00288

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

2 kommentarer

2 kommentarer på “Möte mot motorväg i Tensta

  1. Stockholm är europas enda huvudstad som saknar ringled runt stadskärnan, förutom Albaniens. Vad Stockholm behöver är österleden, och då behövs inte förbifarten längre. Den är dessutom billigare.

  2. Kan bara konstatera att det inte finns ett enda land som har löst sina trafikproblem med att bygga en ringled. Idag är det tvärtom så att storstäder som Paris, Barcelona med flera inte ger ett enda öre till fler vägutbyggnader, utan satsar alla skattepengar på kollektivtrafik. Det är det vi borde göra på en gång!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *