Trafikmaktordningen: boksamtal i Stockholm 27/10 och 19/11

Vi har två lite större boksamtal kring _Trafikmaktordningen _ inplanerade i Stockholm, det första på Söderbokhandeln den 27:e oktober och det andra på Socialistiskt forum den 19:e november, fri entré på båda och boken kommer självfallet att finnas till försäljning. Väldigt förenklat kan man säga att det första samtalet behandlar den första delen av boken och det andra samtalet om den andra delen.

Vill du boka in en föreläsning om Trafikmaktordningen så är det bara att mejla sthlm@planka.nu. Så länge arrangemanget är ideellt så tar vi självfallet ingenting betalt även om vi blir glada för reseersättning, och vi pratar gärna om boken i andra städer än Stockholm.

Söderbokhandeln 27/10 18.45-21.00

Föredrag och debatt om stadens infrastruktur, bilismens elände och rätten till mobilitet. Södergården och Söderbokhandeln i samarbete.

Om ett samhälle med bilen i toppen av hierarkin och kollektivtrafik, cyklar och gångtrafikanter underst. Om en värld där våra liv i mycket hög utsträckning styrs av bilen.

Med utgångspunkt i Trafikmaktordningen och denna verklighet anordnar vi nu en diskussionskväll.

Medverkande: Anna Nygård från organisationen Planka.nu; Per Lundin som är forskare i teknikhistoria på KTH och författare till avhandlingen Bilsamhället; Jan Strömdahl, V-politiker och f d medlem i SL:s styrelse. Moderatorer: Mikael Müller och Victor Andreasson från Korpen Koloni Förlag.

19.00 Presentation av boken Trafikmaktordningen och organisationen Planka.nu
19.15 Per Lundin om sin avhandling Bilsamhället
19.25 Anna Nygård om varför kampen för nolltaxa i kollektivtrafiken är viktig
19.35 Jan Strömdahl (V) om den global- och lokalpolitiska aspekten
19.45 PAUS, kaffe finns till facila priser på Södergården
20.05 Paneldiskussion/moderatorerna ställer frågor till panelen
20.25 Allmän diskussion – publik och panel

*Tid: 27/10 18.45 – 21.00
Plats: Södergården, Götgatan 37
Facebook-event *

Socialistiskt forum 19/11

Tiden för detta samtal är ej spikad, vi återkommer om den.

Vi flyr de av massbilismen söndertrasade städerna med hjälp av lågprisflyg och drömmer om höghastighetståg för att rena samvetet. Den obetalda arbetspendlingen äter upp en stor del av vår fritid och vi färdas allt längre sträckor i allt högre hastigheter. Rätten till mobilitet har blivit ett tvång. Miljörörelsen har länge uppmärksammat trafikens skador på natur och klimat, men höghastighetssamhället är även problematiskt ur ett socialt perspektiv. Trots det så är det ett område som nästan helt undgått politisering av vänstern.

Utifrån Planka.nu’s bok Trafikmaktordningen kommer panelen att samtala kring frågor om hur trafiken påverkar samhället och hur vi kan bedriva en feministisk, klimatsmart och rättvis stads- och trafikpolitik.

Deltagande:
Representant från Planka.nu
Sissela Nordling Blanco, talesperson Feministiskt initiativ
David Lindelöw, trafikforskare och bloggare på Betongelit
Karin Svensson Smith, f.d. riksdagsledamot och medlem av trafikutskottet, Miljöpartiet

Trafikmaktordningen

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.