Uppmärksamhet i internationell media

Under veckan som gått har Planka.nu fått mycket uppmärksamhet från flera väldigt stora internationella medier. Kul! :) Det hela började i tisdags när Wall Street Journal (WSJ) i artikeln Freeloaders Unite to Fight Subway Fares konstaterade att in Scandinavia, It’s Chic to Cheat Via Insurance Scheme. Artikeln gick i så väl nätupplagan som i de amerikanska och europeiska pappersutgåvorna av tidningen, med totalt över en miljon prenumeranter och 20 miljoner läsare på nätet varje månad. WSJ konstaterar att :

Scandinavia might seem an unlikely breeding ground for a subway revolution. Oslo, a handsome waterfront city where stylish students frequent calm, clean streets, has less than 4% unemployment. But many Norwegians””and Swedes, who hatched the fare beaters’ insurance scheme””believe the state should be offsetting their high costs of living. And when their governments fall short, a rambunctious streak emerges. “It’s like, ‘We don’t cheat: We Planka,’” Mr. Titland says.

Några timmar efter att artikeln i WSJ publicerats fick vi ett telefonsamtal från Boston, det var programledaren för radioprogrammet The World (ungefär en amerikansk motsvarighet till Studio Ett i P1) som ringde. Det hela resulterade i en ganska lång intervju, om p-kassan och varför vi vill ha avgiftsfri kollektivtrafik, som sändes på 280 radiostationer till 2,8 miljoner amerikanska lyssnare i tisdags.

Strax efter att intervjun sändes ringde den holländska versionen av ekonomisajten E24 (som i Sverige samarbetar med Svenska Dagbladet) upp och gjorde en lång intervju som resulterade i reportaget Verzekeren tegen zwart rijden: werkt dat? Det är en ganska ovanlig vinkling på det reportaget, antagligen för att det skrivits av en ekonomijournalist, fokus ligger på möjligheten att starta en p-kassa i Amsterdam och huruvida det skulle kunna gå runt ekonomiskt. Vi hoppas så klart att våra holländska medplankare använder sig av denna info och gör just detta!

Norsk media var inte sena på att plocka upp nyheten från Wall Street Journal vilket resulterade i ett par artiklar om vår systerorganisation Planka Oslo. Oslo Business Memo hade ett referat av artikeln som huvudnyhet i onsdags och Dagbladet följde upp med ett långt idolreportage där Planka Oslo bland annat får uttala sig om det inneffektiva med att ha ett biljettsystem:

Det er en forenkling og svært misvisende av henne å si at inntektene utelukkende går til å forbedre kollektivtilbudet, for store summer går til helt andre ting, som for eksempel salgstiltak, profitt til underleverandører, bortkastet byråkrati og dobbeltarbeid.

Den konservativa studenttidningen Minerva bjöd på stor humor, men den roligaste nyheten kom helt klart idag när Aftenposten körde sitt aprilskämt med en artikel som under rubriken Snuser opp snikere beskriver hur tre spesialtrente hunder skal lukte seg frem til nervøse snikere på buss, trikk og T-bane.

även den polska tidningen Gazeta hade en kortare artikel om Planka Oslo.

För övrigt kan vi konstatera att vi numera är kända som Plankers för resten av världen… ;)

Läs mer

3 kommentarer

3 kommentarer på “Uppmärksamhet i internationell media

Lämna ett svar till Stolt plankare Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.