Nolltaxa för turister

Ett argument vi ibland hör när vi diskuterar nolltaxa är problemet med att om den ska finansieras via landstingsskatten så kommer turisterna inte att kunna betala för sig. För det första ska det sägas att detta känns som en ganska dålig ursäkt för att inte vilja införa nolltaxa, dels därför att vi kanske kan vara generösa nog mot turisterna att bjuda dem på lite kollektivtrafik och dels för att det säkerligen skulle gynna turistnäringen i längden eftersom den avgiftsfria kollektivtrafiken skulle få staden att framstå som väldigt generös, trevlig och öppen. Men för den som prompt vill att turisterna ska betala för sig så har staden Basel i Schweiz funnit en väldigt bra och enkel lösning för att göra just detta.

World Streets rapporterar om hur Basel redan 1999 införde vad de kallar för en Basel Mobility Ticket: ett åkkort som gäller på all kollektivtrafik, under hela vistelsen, och ges till varje besökare på något av stadens hotell. Den avgiftsfria kollektivtrafiken finansieras genom den allmänna besöksskatten som läggs på hotellräkningen. Hade hela staden haft nolltaxa skulle det förstås varit ännu enklare eftersom turisterna då inte ens hade behövt få ett kort, utan bara betala via hotellräkningen. Men oavsett detta är det ett simpelt och smidigt sätt att göra kollektivtrafiken mer attraktiv.

Läs mer

3 kommentarer

3 kommentarer på “Nolltaxa för turister

  1. Jag måste ändå säga att det inte bara är ett _ganska_ dåligt argument mot nolltaxa!

    Argumentet kommer ju helt från nolltaxemotståndare. Jag har mycket svårt att tänka mig att någon som tror på nolltaxa skulle låta det där argumentet vara ett hinder. Dvs, det finns ingen diplomati alá ”jag kan tänka mig nolltaxa, men vi har ju det här turistproblemet och därför fungerar det inte”. Nej. Argumentet kommer redan från dem som är helt låsta vid att nolltaxa inte fungerar – det syftar inte till att bygga en konstruktiv diskussion utan enbart att försvaga idén om nolltaxa.

    Nolltaxa står i fullständig motsättning till konservativsm, nolltaxa kräver framåttänk och en positiv tro på samhällsutveckling. Utan detta är ”nolltaxa” chanslöst. Därför kan det inte tillåtas finnas någon kvarleva från det orättvisa betalsystemet vi har idag. Fri kollektivtrafik kan inte vara begränsad, då faller hela konceptet.

    I vad grundar sig egentligen denna besatthet av att ”alla ska göra rätt för sig” och ”alla måste betala”? (som det heter). Vad skulle vara fel på ”känn er välkomna hit, och nyttja våra kollektiva medel precis som vi gör” (i ett samhälle med nolltaxa)?

    Jag har själv varit ute i världen och rest. Besökt museer. Fikat i välstädade parker. Besökt bibliotek. Lånat böcker. Använt publika datorer. Jag har vid dessa tillfällen aldrig behövt betala någon ”turistavgift” för att jag ”i deras land / stad / samhälle inte betalar skatt”.

    Om vi kommer så långt att vi kan finansiera kollektivtrafiken via skattemedel, så att alla har samma rätt och möjlighet att nyttja den, då kan vi nog bjuda även våra besökare på resorna.

  2. När en bekant till mig nyligen fick reda på att jag plankar, fick jag höra att jag åker snålskjuts på skattebetalarna, dvs han. När jag påpekade att alla inte har råd med SL-kort vilket de behöver för att kunna leva sitt liv i Stockholm fick jag argumentet ”Men flytta till en mindre stad där du kan cykla runt då!” slängt i mitt ansikte.
    Problemet är ren egoism, brist på empati och rädsla för att förlora det överläge de har i samhället tack vare sin monetära rikedom.
    T.o.m en ”smart” högerekonom skulle förstå det det kloka i att ha en nolltaxa för alla inklusive turister. En långsiktig investering för en mer stabil och avsevärt större ekonomisk vinst för alla. Men det är snabba cash som gäller nu.

  3. Om man har fri kollekttivtrafik så kommer ju bussar och tåg att gå ändå. är väl bara lika bra att man fyller ut dem istället för att dem går tomma?

    Förstår inte riktigt problemet…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.