Trafikmaktordningen boot camp och andra festivaler

Efter den kungliga nolltaxedagen i Stockholm då ockelboprinsen gifte sig och SL firade med gratis tunnelbana kände vi att Stockholm hade peakat och att det var dags att vidga våra vyer. Eller mer korrekt – festivalsäsongen hade börjat och vi ville ut och resa!

För en dryg vecka sen, den 26:e juni, avslutade vi vår första konferens (officiellt kallat “youth exchange”) om trafikmaktordningen tillsammans med World Carfree Network i York, England. 25 deltagare från 15 länder möttes och diskuterade trafikmaktordning, trafikplanering, rätten till staden, öl, York, aktivism och “kulturtypiska” ordspråk och beteenden. Nu har de flesta åkt hem till sina respektive städer och byar, och förhoppningsvis ser de sina gamla kvarter med nya ögon, större intresse och en djupare förståelse. Vi fick oss en hel del roliga och värdefulla erfarenheter i alla fall!

En grej vi gjorde under veckan var att dela in oss i grupper och göra något på temat trafikmaktordningen. Här är ett exempel på en presentation som några av deltagarna gjorde, en film om jakten på den “typiske” bilisten:


Som vanligt var det EU som stod för pengarna, och som vanligt inkluderades den obligatoriska propagandan och nyspråket om ‘active participation’ och andra dumheter avsedda att stärka vår europeiska identitet. Usch! Men två timmars störig propaganda ett ganska billigt pris för att EU ska betala för ett aktivistläger för 25 personer. ;)

IMAG0283

Förutom att knyta kontakter, återse gamla bekanta och konspirera mot trafikmaktordningen så innebar det här fyradagarsmötet den internationella premiären för The Traffic Hierarchy, den engelska översättningen av rapporten Trafikmaktordningen. Den har redan publicerats i senaste numret av Carbusters som delades ut till alla konferensdeltagare och finns att ladda ner som PDF här på vår hemsida.

IMAG0276

Sedan dess har några av oss i Planka.nu desutom hunnit presentera trafikmaktordningen på European Social Forum i Istanbul medan ett par andra hängde kvar i York en vecka till på den nionde Towards Carfree Cities konferensen och minglade med revolutionärer och stofiler. Och nu har Alternativa Politikerveckan och Almedalsveckan dragit igång på Gotland där vi traditionsenligt ramlar runt mellan föredrag och diskussioner på S:t Hans, glass och bråk hos billobbyn och gratis drinkar och mat hos Skattebetalarnas förening. Kort sagt: Sommarturnén är i full gång med lobbying, lek, rosé och rosa klistermärken.

CIMG0106

Läs mer

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

4 kommentarer

4 kommentarer på “Trafikmaktordningen boot camp och andra festivaler

  1. Varför detta jävla balhat hela tiden – ska man inte kunna gilla bilar och ändå vilja ha en bra kollektivtrafik.
    Såna här inlägg är ju verkligen bara ut på att att dumförklara folk
    – ”Man måste lära sig omvärdera tiden och slösa 4 ggr så mycket tid på sin resa, som med det bekväma färsättet”
    – jag menar, kom igen liksom. Om ni ska klaga på något så klaga på orsaken till problemet
    – t ex dom kassa Tvärförbindelserna som gör det väldigt obekvämt att åka kollektivt, samt stadsplanering som försvårar för kollektivtrafik – samt naturligtvis som ni ju också gör på ockerpriser och felsatsningar (t ex SL access och nya spärrar) i kollektivtrafiken.

    Här i Kungsängen där jag bor har jag ett bra exempel på var som verkligen får folk att åka bil av bekvämlighetsskäl – det finns ett bostadsområde som ligger ca 1 km från tågstationen och inte ens bussar går genom det området – det ligger dock precis vid E18 (väldigt bekvämt för dom som åker bil när dom kan åka på motorvägen nästan direkt).

    även vi som bor precis vid stationen får problem om destinationen inte ligger olägligt till i förhållande till tåglinjerna. Jag åker t ex Kungsängen-Kista ibland för att handla – den vägen är verkligen förjävlig att åka kollektivt. Antingen får man ta seg-buss 178 med snittfart som en maratonlöpare eller så får man åka pendeltåg till Sundbyberg sen tunnelbana med 2 byten (man åker ju då först i fel riktning, så det blir en lång omväg.). Samma problem drabbar ju alla från Bålsta till Spånga – det blir bökigt att komma till Kista, Sollentuna, Rotebro etc som ligger på den sidan stan.
    Tänk för övrigt dom som bor i ovan nämnda bostadsområde med den ”härliga” kilometern till stationen och sen ska till Kista
    – haha.
    ”Konstigt” att folk som har möjlighet väljer bil i såna lägen
    – oavsett man är bilintresserad eller inte.

  2. @C20: vi har ju diskuterat det här förut. :) Bilhatet är strukturellt, inte individuellt. Det heter inte bilisthat, utan bilhat. Du radar upp en massa exempel till att folk åker bil, och det är ju just det vi ogillar, nämligen att vi har en trafikmaktordningen bär bilismen gynnas, vilket i för många innebär att det inte finns något praktiskt alternativ till bilen. Om du läser rapporten om trafikmaktordningen, eller någon av de artiklarna vi skrivit, så tror vi att du förstår att det är detta vi menar också, för det är väldigt tydligt. Problemet är bilsamhället, att alldeles för många är bilister (främst i städer, så klart) är ju bara ett symptom på att vi lever i ett bilsamhälle.

  3. Jo då – vad jag dock främst i det här fallet protesterade mot är t ex filmen och diverse inlägg som får det att framstå som om alla bilister är arga och otrevliga mot andra bilister, fotgängare, cyclister etc. Det finns ju säkert en hel del såna bilister men det gäller ju långt ifrån alla. Bara för att man t ex blir irriterad när man fastnar bakom en som ligger och sölar i vänsterfilen på motorväg när det är fritt framför (en stund, tills man lyckas komma förbi), eller att man t ex tutar på nån som går rakt ut på gatan utan att se sig för
    – så betyder det inte automatiskt att man alltid är arg och sitter och irriterar sig när man kör bil. Irriterat sig på nåt nån gång har väl alla gjort – hur mycket saker finns det t ex inte i kollektivtrafiken som folk irriterar sig på?.

    Jag håller dock med om att att bilarna prioriteras alldeles för högt i förhållande till andra transportslag (kollektivtrafiken är ju som nämnts inte så tillfredsställande på många ställen, cykelbanorna i stan har varit ett omdiskuterat problem etc.). Om det tycker jag dock det står en hel del bra i rapporten.

  4. @C20: filmen är ju dels inte gjord av oss i Planka.nu utan av deltagare på den här konferensen, och dels är den ju gjord med glimten i ögat, så att säga. :)

    I inlägget om vägvrede så framgår det ju också att vår syn på det hela inte är att bilister per se är mer vredgade än andra, utan att det är just bilismen som skapar massa negativa känslor…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *