Rapport från vår resa till Prag

Vi skrev tidigare i höst om de två plankaaktivisterna som har fått jobb på World Carfree Networks huvudkontor i Prag, förra helgen var vi där ett helt gäng stockholmsplankare på Grassroots Capacity Building seminarium och nätverkets årsmöte.

Seminarieschemat var fullspäckat från morgon till kväll med bland annat workshops i medieträning och resursinsamling till “den bilfria kokboken” som kommer bli en manual för aktivister. Detta följdes av filmvisning och presentationer av olika medlemsorganisationer i WCN. Bland de intressantare organisationerna kan Green City från München nämnas. Deras verksamhet består av en unik kombination av roliga gatuaktioner samtidigt som de är ägare av ett eget energibolag! även Planka.nu höll i en presentation under rubriken Free Public Transport – NOW! Mass movement phenomena claiming free public transit in Sweden där vi visade lite film och berättade om hur vi jobbar, praktiskt och strategiskt. Presentationen diskuterades livligt bland seminariedeltagarna och kollektivtrafiksituationen i de olika länderna jämfördes. Vårt fokus på kollektivtrafikens roll känns viktigt i det annars ganska cykeldominerade nätverket.

Samtidigt jobbade några andra i planka-gänget med att bygga en ny hemsida åt WCN-magasinet Carbusters. Efter årsmötet ägnades timslånga diskussioner åt framtiden för pappersutgåvan av Carbusters, vilket mynnade ut i bildandet av Nordic Battle Group, en arbetsgrupp bestående av aktivister i första hand från Planka.nu och med syfte att rädda papperstidningen från nedläggning. Carbusters Magazine är en högkvalitativ tidning och även om den nya webben är fantastisk så kan den inte ersätta det fysiska magasinet. Nästa nummer som har tema kollektivtrafik och klimat innehåller bland annat en artikel om nolltaxa av Planka.nu och kommer att delas ut under FN-toppmötet COP15.

Mellan möten, kontorsarbete och rökiga pubar har vi åkt fina spårvagnar, bussar och tunnelbana. Prags kollektivtrafik är verkligen imponerande, sjukt billig, snygg och mycket välanvänd.

Läs mer

tunnelbana prag

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *