Pressmeddelande: SL spenderar minst 225 miljoner kronor per år på spärrar och biljettkontroller, de har också världens högsta tilläggsavgifter – ändå minskar inte plankningen!

Stockholm 21:a oktober 2009

Planka.nu presenterar idag resultatet från vår undersökning av tilläggsavgifterna (böterna) för plankning i kollektivtrafiken i 24 storstäder över hela världen. Resultatet bekräftar något vi har pekat på länge, SL:s hetsjakt på de som inte har råd att betala biljettpriserna har ingen effekt. Trots att kollektivtrafiken i Stockholm är dyrast att åka fast i som plankare så är inte antalet plankare färre i Stockholm än någon annanstans. Den genomsnittliga tilläggsavgiften bland de 22 städer i studien som överhuvudtaget har någon tilläggsavgift är 555 SEK, det är mindre än hälften av SL:s 1200 kronor.

– Dyra böter, höga spärrar och aggressiva vakter leder till en ökad våldsspiral och otrygghet i kollektivtrafiken. Trots att SL slösar bort över 225 miljoner kronor om året på spärrar och vakter samt har världens högsta tilläggsavgift så minskar inte plankningen. Stockholmarna klarar inte dagens avgiftstryck, plankningen har ekonomiska orsaker. Säger Anna Nygård från Planka.nu

Planka.nu har jämfört samma 24 städer som Pricerunner gör i sin årliga internationella prisjämförelse, och Stockholm har – med god marginal – den högsta tilläggsavgiften. När ska SL:s styrelse med Christer G Wennherholm (M) i spetsen anpassa sina åtgärder efter verkligheten istället för att kasta pengar i sjön och jaga människor utan resultat?

De som åker kollektivt idag är främst kvinnor, låginkomsttagare, invandrare, förortsbor och har det gemensamt att de är helt beroende av kollektivtrafiken för att få vardagen att fungera. De borde hyllas för sitt bidrag till den klimatinsats som alla kollektivtrafikanter är en del av, men i stället för att uppmuntra fler att resa klimatsmart så straffar SL sina resenärer med dyrare kollektivtrafik och svindlande bötesbelopp.

– Det är dags för SL:s styrelse att ändra kurs, deras hårdaretagism är vansinne. Med nuvarande biljettpriser är det många som helt enkelt inte har råd att betala. Den som inte längre kan eller vågar planka blir i stället tvungen att sluta resa. SL slår med full kraft mot samhällets mest utsatta grupper, men missar målet. Om SL på allvar ville minska plankningen skulle de göra kollektivtrafiken billigare, och vill de få bort plankningen helt finns det ett enkelt sätt: inför nolltaxa! Avslutar Anna Nygård från Planka.nu

Hela Planka.nu:s jämförelse av tilläggsavgifter i olika städer inklusive källor

Siffrorna för hur mycket SL slösar bort på vakter och spärrar, samt att plankningen är relativt konstant i olika kollektivtrafiksystem, kommer från vår rapport Till varje pris?

Planka.nu arbetar för nolltaxa i kollektivtrafiken och organiserar avgiftsstrejkande kollektivtrafikanter i p-kassan, en bötesfond där medlemmarna betalar varandras böter.

Presskontakt: Anna Nygård
Tel: 073-945 71 68
E-post: sthlm@planka.nu
http://www.planka.nu/

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.