Hårdare tag… igen?

På många stationer i Stockholms kollektivtrafik står en skylt med texten: “Nu ökar vi kontrollerna”. Problemet för SL är att skyltarna har stått framme i åratal. Om de inte menar att de ökar kontrollerna gradvis varje dag så är det uppenbart för alla att de bluffar. Samma tendens kan vi se i medierna.

I Svenska Dagbladet kan man idag läsa om att SL ska göra en kampanj mot plankare. Igen. Det är något vi får höra väldigt ofta och det är oftast gammal skåpmat – så även den här gången. Vi nöjer oss därför med att ta upp några uttalanden i artikeln:

  • Nya spärrar – vi har redan testat att planka på allt de kan hitta på
  • Kontrollanterna ska kanske börja gå två och två istället för i grupp. Utrymmet för att hålla fast folk med juridiskt tveksamma metoder kommer då snarast att minska.
  • “Vi har redan börjat med utpasseringskontroller” – är som alla vet inte heller någon nyhet, dessutom erkänner kontrollanterna själva att dom inte stoppar plankare som går förbi dom vid utpasseringen. “Hellre backa än att ge sig in i konflikt” säger kontrollanterna till tidningen Vårt Kungsholmen, så det är bara att lugnt gå förbi dom!

Det borde vara uppenbart för alla att upprätthållandet av avgiftstrycket på kollektivtrafiken kostar mer än det smakar. Förutom fördelar för staden, miljön och en rättvis fördelning skulle nolltaxa frigöra 390 miljoner om året som nu försvinner ner i kontrollernas, biljetternas och spärrarnas svarta hål. Men det kan ni läsa mer om i vår rapport!

Läs mer:

bild_telefonplansparr

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

5 kommentarer

5 kommentarer på “Hårdare tag… igen?

  1. Angående utpasseringskontroller, har de rätt att hindra folk från att passera? Såg ett inslag från ett gammalt Insider angående detta. Men vet inte om det stämmer längre, verkade vara några år gammalt Insider. Nån som vet?

  2. @Daniel: Det är en juridisk gråzon utan några domar i dagsläget. I teorin så är det inte tillåtet för SL-personal (guljackor/blåjackor) att kvarhålla någon, det vill säga att göra ett envarsgripande i inväntan på polis. Ett envarsgripande kräver att brottet kan leda till fängelse, vilket en simpel plankning inte kan göra. Trots detta så vet vi ju alla att de ställer sig i vägen, håller kvar folk eller till och med ännu värre.

    Ordningsvakter (rödjackor) kan däremot ha som uppgift att vakta en spärrlinje och då får de avvisa folk som plankar.

    Läs mer om ”SL:s personal”:http://planka.nu/plankning/stockholm/sls-personal

  3. Haha – dom där skyltarna ser man ju ofta bl a vid Stockholms södra och älvsjö. Börjar dock bli lite små-läskigt att åka pendeltåg numera dock – det är en hel det kontroller mellan centralen och Kungsängen (där jag åker mest). X60-vagnarna är bra då man ser genom hela vagnen (107 m lång mellan vagnskopplen) men det kan ibland va lite svårt att ha koll från fönsterplatserna – man får luta sig ut lite i gången eller ställa sig upp när man kollar igenom vagnen. Dock har ju skyltarna suttit uppe betydligt längre än så – även för 2-3 år sedan när det var relativt lungt på pendeltågen.

    Var med om en riktig rysare idag mellan Sundbyberg och Spånga bara för jag ville sitta bekvämt vid fönstret på ett fullt tåg (eftersom SL envisas med att köra med korta tåg oavsett hur många som åker, bara för det är helg – så var det lika fullt som i rusningstrafik). Jag satt på sätet närmast en dörr vänd framåt i färdriktningen med en person bredvid och 2 framför, så man hade inte så bra koll framåt i gången då man inte kunde ”luta sig ut” och 2-3 personer stod lutade med ryggen mot glasskivan precis bakom sätet och skymmer precis all sikt bakåt i vagnen

    Dessutom råkade jag slarva lite med att kolla ut på plattformen när tåget rullade in till Sundbyberg men tänkte ”ähh jag chansar” – det var inte så smart.

    När dom stängt dörrarna och precis kommit i rullning så kommer dom precis dit där jag sitter och börjar kolla biljetter (och det tar ju ca 4 min att åka till Spånga) – dom måste gått på precis i dörren bakom (vilken ju var helt skymd av dom som stod och lutade sig mot glasskivan).

    Jag hade dessutom alla odds emot mig då jag bara hade bara 23 kr i kontanter (betalar för det mesta med kort när jag handlar) och ca 21 spänn kvar på kontantkortet i mobilen (SMS-biljett kostar väl 26). Jag började dock med att säga att det inte satt nån i spärren vid Stockholms södra – och som tur är börjar dom inte med att ringa upp och kolla om det satt nån i spärren utan ska hjälpa till och betala biljetten först och jag såg till att ”söla” extra mycket och låtsas leta efter kontanter typ 2 minuter och sa typ att ”jag tänkte betala med kort i spärren” sen börjar dom snacka om SMS-biljett
    – och jag hade dessutom inte koll på SMS-inställningarna på min mobil då jag har ny mobil och jag brydde mig ju inte heller om att fixa dom utan bara knappade lite planlöst för att ”låtsas fixa dom” sen sa jag att jag inte riktigt visste inställningarna men att jag skulle av i Spånga.

    Vid det laget började dom sakta ner inför Spånga och jag började gå mot dörren
    – funderade ett tag om jag skulle satsa på ”buffla mig” sen kuta utav helsike eller bara ”fega ur” och ta böterna när vi kom ut på stationen
    – men dom verkade inte känna för att tjafsa (kanske berodde på att dom bara var 3 stycken – hehe) och gav upp och gick vidare bort i vagnen strax innan tåget stannat så det var bara att lungt gå av. Förhoppningsvis räddade man några andra plankare också :-)

    Sedan plankade jag vidare mot Kungsängen med nästa tåg (dit jag egentligen skulle) efter en liten runtur utanför denna gång blev det ståplats ungefär i mitten av vagnen (där har man bra koll genom hela vagnen) – SL access har förresten gjort det lättare att upptäcka kontrollanter på långa avstånd (t ex när man sitter i ena änden av en X60-vagn och dom går på i andra) då dom går runt med en stor blå kortläsare i handen
    – iallafall nåt bra med SL access :-)

  4. Bara så att ni vet att nu för tiden kan det hända att guljackorna är OV -alltså ordningsvakter.
    Och då kan de verkligen ha befogenheten att avhysa dig från platsen.

  5. Vi har inte hört om några guljackor som skulle vara ordningsvakter, men det kanske stämmer. Ordningsvakter är dock lätta att känna igen för dom måste ha sin bricka väl synlig. Har dom inte det så är dom inte i tjänst och får således inte ingripa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *