Kollektivtrafikombudsmannen kommenterar Västtrafiks senaste utspel:

Västtrafik uttalade sig igår på P3-nyheterna och sa att de vill börja polisanmäla medlemmar i p-kassan i större utsträckning än oförsäkrade plankare. Hugo Lepik som är affärsområdeschef för Göteborgs stadstrafik säger till Sveriges radio att Västtrafik vill polisanmäla de som får sin tilläggsavgift betald av Planka.nu efter bara ett par tillfällen där personen ertappats utan giltigt färdbevis. Andra plankare som inte får sina tilläggsavgifter betalda av Planka.nu ska polisanmälas först efter att de åkt fast i färdbeviskontroller fem eller sex gånger. Medlemmar i Planka.nu ska alltså särbehandlas negativt.

Först och främst bör det ifrågasättas om det finns lagliga möjligheter för Västtrafik att agera på det sätt de nu hotar med att göra. Västtrafik, som ägs till hälften av Västra Götalandsregionen och till hälften av alla kommuner i Västra Götaland, och vars styrelse består av politiker skulle alltså behandla en del av kommuninvånarna sämre än andra kommuninvånare. Detta strider rimligen mot likställighetsprincipen i kommunallagen som gäller oavsett i vilken form kommunen väljer att bedriva sin verksamhet. Därtill måste man fråga sig på vilket sätt Västtrafik skulle registrera alla dessa personer utifrån vem som betalar deras tilläggsavgifter. Det är inte ens säkert att det finns juridiska förutsättningar för ett sådant register.

Oavsett om Västtrafik försöker göra verklighet av sina hot eller inte aktualiserar agerandet det problematiska i att plankning är dubbelt straffbelagt. Dels genom möjligheten att ta ut en tilläggsavgift och dels genom möjligheten att polisanmäla plankaren och eventuellt få denne dömd för brottet bedrägligt beteende.

Bedrägligt beteende är ett lagrum avsett för sådana rätt sällsynta händelser som till exempel när någon smiter från notan på en restaurang. I kollektivtrafiken där det är en väldigt utbredd företeelse att åka utan giltigt färdbevis fungerar det inte rent praktiskt att tillämpa lagen om bedrägligt beteende och det är av den anledningen som lagen om tilläggsavgift i kollektivtrafiken finns. Mängder av människor åker dagligen utan giltig biljett då avgifterna helt enkelt är för höga. I och med att plankning kan straffas enligt brottsbalken kriminaliseras därmed ett beteende mängder av människor dagligen ägnar sig åt. Det blir i praktiken fullkomligt omöjligt att lagföra alla som ertappas utan giltigt färdbevis, eller ens majoriteten av dem, varför slumpen avgör om någon drabbas av juridiska påföljder.

Förhoppningsvis kommer Västtrafik inte att lyckas med dessa försök att straffa ett fåtal plankare för att försöka skrämma den stora massan. Att mängder av människor inte har råd att betala för något som måste betraktas som en rättighet – att kunna ta sig fram i sin egen stad – är en politisk fråga och inte en sak för polis och åklagare att ägna sig åt. Plankning måste avkriminaliseras!

Kollektivtrafikombudsmannen kommer att följa Västtrafiks fortsatta agerande i denna fråga och se till att anmäla de till lämplig instans om de gör några övertramp.

Kollektivtrafikombudsmannen

hoppjustitia

4 kommentarer

4 kommentarer på “KtO: Uttalande angående Västtrafiks utspel om att polisanmäla organiserade plankare

1. hur ska de kunna göra detta? tror det är olagligt med personregister där åsikter eller annat lagras .. svårt att se hur de på allvar ska kunna presntera någon sorts ”egen utredning”, de vill säkerligen ta efter skivbolagen som får samla IP-adresser o leka poliser.. men men ..

2. vågar man vara medlem i p-kassan nu då? kan de se att p-kassan betalat boten? det e väl bara ett ref.nr de ser när betalningen sker? vill bli medlem igen men vet inte om jag vågar nu eftersom jag åkt fast typ 4ggr i mitt liv. 1-2 ggr när jag var medlem i p-kassan…
    tacksam för svar snarast!

3. Var inte orolig!
    än så länge har de bara sagt att de _vill_ polisanmäla och att de ska se över de juridiska möjligheterna att göra det. Vi bedömer risken att Västtrafik skulle kunna driva igenom en sån här grej som väldigt liten och kommer uppdatera löpande om det skulle ske några juridiska förändringar.

Planka lugnt och var gärna med i p-kassan!