Plankare minst övervakade i kollektivtrafiken

Datainspektionen uppmärksammar nu något vi oroade oss för redan för tre år sedan, nämligen att kollektivtrafikoperatörerna använder de nya smartkorten för att spara detaljerad information om alla pendlares resmönster. När Planka.nu skrev om detta 2006 hade Skånetrafiken redan börjat lämna ut uppgifter om resmönster till polisen och nu anser alltså även Datainspektionen att trafikbolagens agerande riskerar att leda till integritetsintrång.

Att SL, Västtrafik och de andra kollektivtrafikoperatörerna håller koll på hur deras resenärer använder kollektivtrafiken kan tyckas oskyldigt, men samtidigt måste det sättas i ett större perspektiv som en del i en samhällsomvandling där allt mer av våra liv kartläggs och övervakas. Denna utveckling är lika kontraproduktiv och förkastlig när det handlar om att övervaka oss på nätet genom signalspaning som när kollektivtrafiken förses med kameror, högre och dyrare spärrar, nya betalsystem samt kontrollanter, väktare, ordningsvakter och poliser som jagar papperslösa, hemlösa och plankare.

Vi tror inte att hårdare tag och mera övervakning är rätt väg att gå för att skapa ett tryggt samhälle. Istället för detta vill vi se en utveckling mot en öppnare kollektivtrafik där väktare och kameror ersätts av trivselvärdar och där spärrar, hot och våld ersätts av nolltaxa. Fram tills dess kan vi bara konstatera att det finns ytterligare en anledning till att inte betala för sig i kollektivtrafiken, och för dig som måste köpa kort så kan du strunta i att registrera det (om du inte har någon lust att knyta kortets resmönster till dig personligen).

kamera

Läs mer

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

3 kommentarer

3 kommentarer på “Plankare minst övervakade i kollektivtrafiken

  1. Initialt vill jag tacka för en bra sida. Jag tycker att ni mer än ofta har väldigt intressanta artiklar.

    Jag jobbar som ordningsvakt i kollektivtrafiken.

    Något som jag dock stör mig på med jämna mellanrum, är att ni ibland insinuerar att det skulle vara personal som står för allt våld i tunnelbanan. Min uppfattning är att det är en helt felaktig bild.

    Det måste skiljas på lagligt våld och olagligt våld. Om du gör en överträdelse och inte hörsammar min tillsägelse/avvisning har jag lagstöd till att rent fysiskt ta ut dig.

    Jag är överlag väldigt besviken öve3r vilken bild media målar upp av ordningsvakter. När en artikel visar sig vara helt felaktig nämns det knappt. Om alla ordningsvakter var steroidpumpade våldsverkare skulle ju yrket ha avskaffats för länge sen.

    Jag låter nog lite hård. Min frustration riktas mot media överlag. Planka.nu bör ej ta åt sig av allt. :o)

    Jag vill även tydliggöra att jag är en stark supporter av att alla ska vara lika inför lagen. Jag skiter fullständigt i vem man är eller vart man kommer ifrån. Begår man ett lagbrott ska man även lagföras. även om man är representant för ordningsmakten.

  2. @barbapappa: Om du har uppfattat det som att vi försöker insinuera att det bara är personalen inom SL-trafiken som står för våldet så beklagar vi det. Vi är väl medvetna om att övertramp sker från såväl resenärer som från personal. Men i grund och botten så är ju inte konflikten mellan personalen och resenärerna, vi står egentligen på samma sida då vi vill ha en väl fungerande och trevlig kollektivtrafik där personalen har en bra arbetsmiljö och resenärerna en bra resandemiljö. Det är sorgligt att avgiftstrycket i kollektivtrafiken leder till att personal och resenärer i vissa fall ställs mot varandra.

    Vad vi menar är problemet är att resenärer som inte har råd att betala för sig ställs mot personal som tvingas att konfrontera de med detta, något som tyvärr ibland leder till våldsamma situationer. För att råda bot på att det ibland förekommer våld i kollektivtrafiken och att vissa människor plankar för att de inte har råd så bygger SL högre spärrar och anställer fler väktare och ordningsvakter. Vi menar att det bara leder till en ond spiral och att lösningen måste vara att ha fler trivselvärdar och en avgiftsfri kollektivtrafik.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *