Vetenskaplig kritik mot EU: hållbara städer kräver utökad kollektivtrafik

På dagens DN Debatt riktar generalsekreteraren på EU:s miljöbyrå och chefen för Stockholm Environment Institute svidande kritik mot EU:s alltför låga utsläppsmål. De menar att dessa inte är tillräckliga för att undvika mer än två graders ökning av jordens temperatur, något som G8-mötet lovade och som även är det mål som FN:s klimatpanel IPCC har slagit fast. Debattörerna menar att det krävs 80-90 procentiga minskningar av koldioxidutläppen till år 2050. Långt över de 50 procent EU:s ministrar diskuterar i Åre idag.

I en rapport från Stockholm Evioronment Institute, som kommer vara ett av diskussionsunderlagen för ministermötet i Åre, lyfts kollektivtrafiken fram som ett av de viktiga delmomenten för att bygga hållbara städer:

“Efter energinanvändandet i hus, så står transporter för de näst största utsläppen av växthusgaser från städer. Motoriserade transporter i städer leder inte bara till växthusgasutsläpp, utan är också en hälsofråga. Ungefär 550 000 människor dör i förtid varje år på grund av utsatthet från små partiklar. I vissa städer betyder det att livslängden sänks med två år. Utöver det, så är utsatthet för buller kopplat till ökad risk för hjärtsjukdomar och mental hälsa. I motsats till städer i USA är europeiska städer mer kompakta, då de växte fram innan bilen slog igenom. Kompakta städer är mer energieffektiva och släpper ut mindre koldioxid. Därför har europeiska städer möjligheten att erbjuda kollektivtrafik och korta resor som gör promenader och cykling till verkliga alternativ.”

Att det är möjligt råder det inget tvivel om, rapporten nämner London, Bologna, Pécs och Freiburg som exempel på städer där bilar har fått stå tillbaka och utrymme vigts åt kollektivtrafik och cyklister. Stockholm Environment Institute slår också fast att sådana satsningar ofta är samhällsekonomiskt lönsamma, då de leder till besparingar i form av mindre utsläpp och förbättrad hälsa för invånarna.

Planka.nu har tidigare släppt rapporten Att resa ska inte kosta hela världen där vi förespråkar liknande åtgärder som Stockholm Environment Institute. Ytterligare vägsatsningar leder till mer växthusgasutsläpp, mer biltrafik och sämre hälsa för invånarna. Klimatsmarta och socialt rättvisa städer byggs med utökad och avgiftsfri kollektivtrafik.

Läs mer

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.