Storkontrollsoffensiv i Göteborg!

Västtrafik har återigen dragit igång med storkontroller runtom i Göteborg. Detta är inte första gången, men till skillnad från tidigare hålls det nu flera kontroller om dagen på olika stationer. Tidigare har man haft en enstaka storkontroll då och då, stationerna som drabbats har varit de mellan stan och förorter (tex. Bellevue, Frihamnen, Gamlestaden). Denna gång har både antalet kontroller och stationer blivit fler, man står bara ett kort tag på varje hållplats och kan hinna med så många som fyra olika på en dag. Och nu har man t.o.m haft kontroller inne i stan, på järntorget.

Storkontrollerna går till på så vis att Västtrafiks kontrollanter tillsammans med ordningsvakter håller kvar vagnar på en station och kontrollerar alla resenärers färdbevis, även de som ska gå av. Det rör sig alltså om en regelrät belägring av vagnen där ingen släpps av utan att först ha blivit kontrollerad. Dessa storkontroller upplevs sällan som positiva, varken av de med färdbevis eller de utan. Resan blir otrygg och förseningar uppstår.

SPRID ORDET!
När du ser en storkontroll, tveka inte att sprida ordet. Skicka sms till dina vänner och till vår planka-mobil, varna andra för vad som väntar på färden. På så sätt hjälper du andra att inte åka fast.

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

15 kommentarer

15 kommentarer på “Storkontrollsoffensiv i Göteborg!

  1. Jag var på järntorget idag, reste med trean och klev av, jag blev kollad. Visst blev man lite paff när det var 30 blåklädda människor, men vad då, jag är en BETALANDE RESENäR och jag tycker att det är bra med kontroller.

    Varför skulle annars folk betala om det inte blir någon konsekvens??

    En kille bredvid mig fick följa med av och han fick sin bot, dom talade lugnt och stilla om vad som gällde. Han var sur och otrevlig men gick sen.

    Tråkigt med så asvinklad story jue! Dom jobbar å får ta massa skit,

  2. Mycket bra med storkontroller , skrämmande hur mycket folk det är som åker fast och inte har betalat för sig. Köper själv årskort och gör rätt för mig ,och dom gånger vagnen blir sen är pga folk som är stökiga och bråkar med kontrollanter i onödan. Ett stort fång rosor till kontrollanterna som orkar med jobbiga situationer men löser det på ett proffsigt sätt. Alltid lika trevligt bemött blir jag av kontrollanterna och är det nån som ska gå charmkurs är det resenärerna .

  3. Fy fan!! – kan också tänka mig vad folk tycker om förseningarna som blir pga dessa fjantar som ska leka tuffa (inte ens dom riktiga moraltanterna lär gilla dessa)

    Jag bor inte i Göteborg, men hade jag gjort det hade jag tagit med mig lappar som jag kan sätta upp i vagnarna och på hållplatserna om man upptäcker kontroller.

    Jag satte upp hela A4-papper där det stod ”Varning biljettkontroll” på T-centralen när jag passerade och såg en razzia (vilket dom hade väldigt många av där för några år sen) – nedanför rulltrapporna så folk såg dom när dom kom från tågen.

  4. …..JäRNTORGET!!
    Det borde bildas ett parti enbart för att driva igenom den här frågan. Enda punkten i partit.’
    Jag menar hur mycket kostar det inte per år för alla kontroller som görs??

  5. Usch. Jag blev tagen igår. Tog sexan mot Länsmansgården och vi hann åka två stationer när de plötsligt kom in, cirka 30 stycken. Kontrollanter, säkerhetsvakter och tom poliser. De var jätteläskiga. Och sättet de beter sig på är inte det bästa. Tvivlar på att de som betalar biljetter tycker om sådana här påhopp på folk. Och varför måste man alltid betala 1200 kr? Ligger det egentligen inte mellan mellan 800-1200 kr? Vet någon hur länge de ska ha de här storkontrollerna i Göteborg? Jag vågar inte ens åka nu även om jag har biljett. De sprider rädsla bland folk =(

  6. när en sprider sms om razziorna, SKRIV TID!! vissa utav dom där smsen kan gå runt i timmar.. onödigt att folk blir nojjiga i onödan..

  7. Asal:
    Kollektivtrafiken är en allt mer otrygg plats med många våldsincidenter som i de flesta fall sker direkt i samband med biljettkontrollerna. ”Kollektivtrafikombudsmannen”:http://kto.se tar emot flera rapporter varje vecka.

    Men naturligtvis är det inte bara kontrollanterna och väktarna som dummar sig, och visst har de ett otacksamt jobb. Därför bör man alltid som resenär bemöta biljettkontrollanterna med så mycket lugn och respekt som man lyckas uppbåda. Vi vill ju ha de anställda i kollektivtrafiken på vår sida.

    Fokusera på konstruktiva aktioner mot storkontrollerna: Gör det till en vana att ha med dig en penna att skriva varningsskyltar med (baksidan på reklamaffischer funkar jättebra) och sms:a alla du känner om du ser en kontroll.

  8. *Killen på vagnen och Mr Sven:*
    Ni betalar och ”gör rätt för er”, alla har dessvärre inte den möjligheten med avgiftsfinansierad kollektivtrafik. Det enda som minskar plankandet är sänkta priser och det enda som skulle eliminera det helt är införandet av ett nytt finansieringssystem utan avgifter.

    Med nolltaxa betalar alla efter förmåga via skattesedeln och i Stockholm innebär det att alla som tjänar mindre än 50 000 i månaden skulle tjäna på en avgiftsfri kollektivtrafik!

  9. För Göteborgs del är det nog dags att resenärerna mer aktivt organiserar sig mot just dessa kontroller, typ ”Vaktschema” med frivilliga som följer kontrollanterna dygnet runt med värdbevis för de som haffas??? Hur många skulle inte kunna tänka sig och ta ett sådant pass i kvartalet för å bli av med problemet?

  10. Förstår inte hur folk här kan hylla kontrollanterna! Visst, dom gör sitt jobb men lyssnar inte heller på folk.
    Själv fick jag en böter för ca två månader sedan.
    Jag gick på vagnen, blippade mitt månadskort men såg att det hade gått ut.. Skickade genast ett sms då jag ALLTID betalar för mig. 15 sek senare kom de på kontrollanter och gav mig en bot.
    Dom vägrade lyssna på mig.
    Överklagat och fick avslag utan att de ens tittat på mitt sms eller kontrollerat mitt ständigt påfyllda kort!
    Så jävla orättvist med 1200 spänni böter när man hade betalat!
    Så fy fan för elaka kontrollanter!

  11. Blev haffad igår…. Inte kul! Jag brukar gå istället för att ta vagnen, ha ett hundra kort eller betala med sms, men igår fick jag lite bråttom (bor på Hisingen)… Hade dåligt med batterier på mobilen men trodde iaf att jag hade lyckats få iväg ett sms innan den dog(tryckte på send och så blev det svart) så jag hoppades på det bästa och satte mig lugnt, 7:55 stormas hela vagnen av kontrollanter. Jag visar upp att min mobil inte går igång, får bot, men sedan försöker jag förklara att jag hade skickat ett sms, kontrollanten tvekar men tar ändå och ringer upp deras ”sms-central” och säger att det inte kommit in något från mitt mobilnummer(pinsamt!)… Det här är anledningen till att jag är med i planka! Jag håller med om att det var otroligt klantigt av mig (jag skickade till fel nummer såg jag senare) men det är inte första och antagligen inte sista gången som jag gör något så klantig…!

    Hade det dessutom inte varit bättre att man fick välja mellan en bot eller att köpa ett kort i motsvarande prisklass? Man får ju inte direkt lust att pröjsa 1200kr och sedan gå och punga ut ännu mer för ett kort, vilket innebär att om man väljer att man inte har råd att köpa ett nytt busskort så ökar risken att man får en ny bot, då kanske man väljer att inte ens åka med västtrafik (om man har det alternativet!) vilket innebär färre och fler missnöjda resenärer. Om man däremot fick välja mellan bot och kort(även om den blev dyrare än normalt)och man valde kort skulle man känna sig lugn med att fortsätta åka i kollektivtrafiken och dessutom hade man kanske inte fått en illamående känsla så fort man tyckte sig se ett par mörkblåa jackor på hållplatsen om man någon gång visste att man hade glömt kortet eller insett att det gått ut den dagen osv. Jag tror att det skulle bidra till en lugnare miljö för kontrollanter och resenärer och en minskning på dessa ”storkontroller”.

    Slutligen hade det bästa dock varit om hela företaget var statligt/kommunalt ägt och att man som planka förespråkar betalade skatt till individens bästa förmåga och slopade avgifterna (eller åtminstone sänkte dem rejält!).

    PS: Kontrollanterna gör deras jobb och de flesta gör det jävligt bra! Det är inte deras fel att de har skitjobb ;)

    Planka = KäRLEK!!!

  12. Till C:

    Vilket företag pratar du om? Västtrafik, eller Göteborgs Spårvägar, eller kanske Orusttrafiken? Nackdelen med den sk ”privatiseringen” (som ju egentligen inte är en privatisering i ordets rätta betydelse) är just att man blandar äpplen med päron. Västtrafik har ju det yttersta ansvaret för kollektivtrafiken, bl.a. genom att de bestämmer vilka linjer som skall finnas och t.ex. prissättning. Västtrafik ägs till hälften av Västra Götalands region, och till hälften av de 49 kommuner som utgör denna region. Mer statligt eller kommunalt än så kan det inte bli.

    I fallet med Göteborgs Spårvägar så är detta företag ett kommunalt aktiebolag. Precis som Liseberg, som via ett kommunalt bolag ägs av kommunen. Sedan finns det ju renodlade privata aktörer, t.ex. Orusttrafiken.

    Men det är Västtrafik som är ytterst ansvarig. Och de man skall försöka påverka. Operatörerna tillhandahåller trafiken å deras vägnar, och önskemål.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *