Förbifart Stockholm: Film och tunnelbygge

Jonas från Klimax har klippt ihop en fin film där han varvar bilder från Grimsta naturreservat med de motorvägsfilmer som vi använt oss av under sommarens och höstens bulleraktioner. Ungefär samtidigt som filmen släpptes på nätet så meddelade Vägverket att de planerar att bygga i princip hela Förbifart Stockholm i tunnel, på grund av de starka klagomål som förslaget om en bro över Lambarfjärden väckt. I vår rapport Highway to Hell? beskrev vi bron så här:

Bron över Lambarfjärden ligger inom ett föreslaget vattenskyddsområde. Östra Mälaren är en vattentäkt som idag försörjer 1,6 miljoner stockholmare med dricksvatten. Dricksvattenkvalitén hotas nu av vägtrafikens föroreningar och eventuella trafikolyckor … Ett stort antal människor kommer att förlora tillgången till ostörda grönområden för friluftsliv och rekreation om Förbifart Stockholm byggs. De negativa konsekvenserna för norra Lovön, Grimstaskogen och Lambarfjärden har fått särskilt mycket kritik och ett mycket stark lokalt opinionstryck finns mot bron som planeras där.

Vägverket verkar dock inte riktigt säkra på att en av de längsta vägtunnlarna i världen är en helt fantastisk idé, så här skriver de:

Den aspekt som är svårast att värdera är hur trafikanterna kommer att uppleva att färdas i en lång tunnel. Det finns begränsad kunskap och erfarenhet från stora långa tunnlar med mycket trafik. Den största oron ur beteendesynpunkt är att trafikanter som upplever det obehagligt att färdas i en tunnel beter sig irrationellt och orsakar olyckor.

Trots aspekter likt dessa upplever alltså Vägverket kritiken mot bron såpass stor att de väljer att förorda tunnellösningen, något som visar att det verkligen lönar sig att göra motstånd och bygga folklig opinion mot vägbyggen.

I dagsläget så är det svårt att säga exakt vad som kommer hända med Förbifarten. Det enda vi kan garantera är att motståndet kommer fortsätta – oavsett om Vägverket vill bygga bro eller tunnel – tills projektet skrotas.

Grimsta Naturreservat – En del av Förbifart Stockholm

Läs mer

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.