Desperatare tag i tunnelbanan

Så var det dags igen. Landstinget och SL ska ta tag med hårdhandskarna mot plankningen. Åtgärden är precis som tidigare när SL grävt upp stridsyxan: högre, dyrare och mer avancerade spärrlinjer.

Lösningen är helt i linje med SL:s idéer om sämre tillgänglighet, exkluderande av resurssvaga grupper och enorma satsningar på “inkomstsäkrande åtgärder” som hittills inte har förändrat utgångsläget i frågan om resenärer utan giltigt färdbevis. Varför fenomenet plankning existerar påstår SL att man inte har någon aning om.

– Vi har inte någon klar bild av varför man fuskar. Men vi tror att ju mindre upptäcktsgraden är, ju större blir fusket. Och vi har undersökningar som visar på att färre smiter genom en glasdörrsspärr än en vändkorsspärr. säger SL:s Thomas Silvander. Detta trots att SL själva vet om att nettoinkomsten är direkt relaterad till plankningen, och i praktiken innebär att desto större andel av inkomsten som går till de dagliga resorna, desto större är risken att man väljer att inte betala för resan. Alltså, lägre avgifter i kollektivtrafiken ger färre plankare. Högre avgifter i kollektivtrafiken ger – hör och häpna – fler.

För närvarande vet vi inte hur mycket SL:s satsning på nya spärrar kommer att kosta (den äldre modellen av spärr med glasdörrar däremot, kostar 160.000 kronor styck och går sönder ganska ofta…). Men vi vet att SL:s antiplankningsåtgärder under 2006 kostade nära 600 miljoner kronor. Detta för att komma åt, vad man påstår är, ett inkomstbortfall, på 200 miljoner kronor. Detta är dessutom en politik som bedrivs av politiker som förfasar sig över att parkeringsvakter bötfäller deras felparkerade bilar.

Stockholm styrs av politiker som tycker att man ska få felparkera sin stadsjeep var man vill, men att plankning i kollektivtrafiken är detsamma som att stjäla mat och förfasas över lapplisan samtidigt som man vill ha fler kontrollanter i kollektivtrafiken. Behöver vi nämna miljöaspekten av detta? Att underlätta för bilismen och göra kollektivtrafiken mer svårtillgänglig? Vad säger det om hur Stockholmsmajoriteten ser på minskade koldioxidutsläpp och vår gemensamma stadsmiljö? Stockholm världens renaste stad någon?

än så länge har ingen av SL:s satsningar på högre spärrar och fler kontroller lyckats förhindra plankningen. Sannolikt sker det inte den här gången heller. Det finns inga spärrar i världen som inte går att ta sig igenom. Vi på planka.nu har däremot i åratal haft ett vattentätt förslag till SL hur man ska få alla att betala för sig i kollektivtrafiken – skattefinansiera den!

För övrigt pratar SL om att 15 plankare ska åtalas för biljettfusk i Stockholms Tingsrätt. Känner du igen dig så tveka inte utan hör av dig till planka.nu!

Läs mer

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

36 kommentarer

36 kommentarer på “Desperatare tag i tunnelbanan

  1. Härligt att dom försvårar för alla parasiter så kanske biljettpriserna går ner för alla oss som inte snattar SL-resor.

  2. Vidrigt resonemang fran Sl:s sida. Det kanns som om det hamnat pa dagisniva och man ska trycka dit de som ”fuskar” till alla buds staende medel men nagonstanns pa vagen glomt bort andamalet med hela organisationen.

    Ska SL bedrivas som en vinstgenererande foretag ar det inte logiskt att spendera 600 milj. pa icke tillforlitliga losningar som i slutandan kan generera 200 milj. Och omvant, om Sl ska drivas av och for skattebetalarna ar det hog tid att lata skattebetalarna aka med; och darmed fa in de saknade intakterna.

    Svaret pa hur det ska ga till finns inte bara pa den har sidan utan ocksa pa tungan hos gemene pendlare. Sank avgifterna!

  3. Ögnade lite snabbt igenom Axén Olins text, och det slog mig att man ”svullen, bedövad, mörbultad och vimmelkantig” kanske inte ska ut och köra bil över huvud taget?

  4. 600 miljoner är vansinnigt. Sen att man räknar med att få in 200 miljoner från folk som ändå inte har råd är ju befängt.

  5. Bra skrivet och resonerat som vanligt! Ni borde försöka få lite press på det här så inte SL’s ”kunskap” får stå oemotsagd. Skicka ut lite pressmedelanden eller försök få till en intervju i någon tidning. Satsa högt, SvD och DN. Stockholms Fria är givet men det är bra att predika till andra än de redan frälsta, så att säga.

  6. Jag kommer då inte planka igenom sånna spärrar, det är en sak som är säker. Tråkigt att de charmiga vändkorsen försvinner.

    ännu tråkigare att det är så många som plankar så att man måste investera 600 miljoner för att få loss de där 200 om året. Tänk om folk betalade för sig istället då skulle de kunna sänka priserna utan stela superinvesteringar.

  7. Stockholmare i allmänhet ser sig själva som ”lite borgerliga” och i det ingår tydligen ett brinnande hat utan några som helst proportioner mot alla som lurar systemet. Det är också blint för alla logiska/ekonomiska resonemang. Jag hoppas ni orkar kämpa emot den ideologiska motvinden men jag har iaf gett upp och flyttat därifrån.

    Mr cool: Om det mot förmodan skulle bli omöjligt att planka finns det väl ingen anledning att ha kvar studentrabatt på månadskorten…

  8. Härligt med de nya spärrarna, tycker inte att vissa ska få åka gratis och därmed dra upp priserna för de som betalar för sig. Visst, man kan ha synpunkter på priset, men det ger ingen rätt att åka gratis, på samma sätt som du inte kan gå till tandläkaren och strunta i att betala etc. För övrigt är det vid en internationell jämförelse inte dyrt att åka kollektivt i sverige.

  9. Det som är befängt är att tro att en investering på 600Mkr för att få loss 200 Mkr om året är en dålig investering. Man behöver inte vara hög för att se ljuspunkter i den affären.

    En annan fundering är ju varför de inte satsar på varianten de har i Oslo. Inga spärrar alls(=massor av insparade pengar, i både personal och teknik) och sen lite smartare och fylligare kontroller. Självklart i kombination av lägre priser.

    Angående nolltaxa tänker minns jag den korta tiden då vi hade det i Örebro. Som befarat blev det laglöshet och vandalism i bussarna, det man inte betalar för ger man inget värde. Det gällde väl en relativt liten del av resenärerna men det gjorde tillräckligt med skada för att man avslutade provperioden i förtid.

  10. Det är ju intressant att de där 200 miljonerna i pengar som inte finns inte ökar varje år men att priset på SL-kortet ökar varje år OCH att man hela tiden satsar hundratals miljoner för att minska plankningen.

    Den ekvationen går ju inte ihop om man ”skulle kunna använda de pengarna för att sänka biljettpriset”

  11. Detta är patetiskt – undrar hur mycket pengar som går till detta. Dessutom verkar ”suktan” efter att få ”sätta dit” ha tagit över totalt. Senaste höjningen av kortet motiverade dom med att dom ska satsa mer på trafiken – dom beräknade få in 200 miljoner men slänger ut flera ggr det på ”antiplankningsåtgärder”

    I era beräkningar över hur mycket pengar som slängs bort på biljettsystemet, har ni förresten inte tagit med SL access (SL:s nya biljettsystem) – det kostar också över 600 miljoner.

    Vi plankare kommer alltid kunna ta oss förbi spärrarna ändå – man kan om inte annat gå bakom någon annan med kort (det är rent fysiskt väldigt svårt att stoppa denna typ av plankning). Var i Paris för kanske 6-7 år sedan – dom hade riktiga ”värstingspärrar”, såna som SL förmodligen drömmer om, och man så folk som plankade ändå :-)

    Dessutom är det bara i tunnelstationer (t ex för pendeltågen gäller detta f n bara vid Stockholms södra) som spärrar möjligen i vissa fall kan stoppa en. På stationer ovan jord kan man ganska enkelt ta sig till/från stationerna utan att behöva passera genom biljetthallen ens (t ex genom att gå över spåret).

    Dessa vägar har en till fördel och det är att SL får svårare att upptäcka att man åker med tåget överhuvudtaget samt vilka stationer man åker mellan (plankare kan då ta sig in utan att synas i statistiken). När man passerar spärrlinjerna ser dom att man passerar (oavsett om man har biljett eller inte) och kan räkna hur många som passerar där – tar man andra vägar in på och ut från stationen kommer helt enkelt bara se ut som om färre åker till/från stationen än vad det egentligen gör. Såna effekter f ö kan lura SL att deras åtgärder ger bra resultat :-)

    Skön bild på en insparkad barnvagnsgrind vid inlägget – det har man ju funderat på några ggr på att förstöra spärrar (och även andra biljettrelaterade saker – t ex SL-access-automaterna), men det är dock lite riskabelt eftersom spärrlinjerna är nog det mest övervakade ställena i hela SL-trafiken. Kul vore det att ”gå lös med” slägga på glasdörr-spärrarna :-)

  12. Tänkte skriva också – bra jämförelse med felparkerandet.

    Det är inga diskussioner om alla som felparkerar. Det borde väl lika väl kunna liknas vid att snatta det också (iallfall när man smiter från parkeringsavgiften). ”Lapplisorna” gör väl minst ett lika bra jobb som kontrollanter.

    Jag tycker iof inte att det är nått ”värsting-brott” att felparkera heller (så länge man inte blockerar gator samt utfarter som används etc.) – men det är ju helt sjukt att dom gör sån stor sak av plankning men skiter i och t o m försvarar felparkerandet – snacka om dubbelmoral.

  13. En engångssumma på 600 miljoner år som genererar 200 miljoner kr/år har en pay off-tid på 600/200=3år, ganska bra investering tycker jag. Vad är det ni inte fattar?

  14. Sara: Det du beskriver som ”laglöshet” är ju knappast ett problem som handlar om nolltaxa, utan snarare ett samhällsproblem i stort – att personer inte har något bättre för sig än att leva djävulen i kollektivtrafiken. Det säger väl snarare någonting om samhället i stort än om nolltaxans lämplighet.

    Claes: ”Rätt att planka” är en ganska ointressant diskussion. Har man inga pengar till biljetten så plankar man. Stockholm är för övrigt jävligt dyrt i en internationell jämförelse. Så där har du helt och hållet svalt SL:s propaganda.

  15. glaset: Det handlar alltså om 600 miljoner kronor i löpande service och löner till kontrollpersonal och liknande _löpande_ avgifter. Inte engångsinvesteringar i spärrstruktur. SL _förlorar_, förutsätt att de fortsätter investera på samma sätt mot plankningen, och att plankningen inte minskar, 600 miljoner kronor per år.

    Jonas: Kan man inte betala för sig finns det inga pengar att vinna på högre spärrar. Att ta mer betalt av rika och mindre av fattiga genom en progressiv beskattning som i sin tur finansierar kollektivtrafiken däremot – det är en hållbar och rättvis lösning.

  16. Jag misstäner att våra kära plankare inte är så duktiga på ekonomi..måhända därför de inte klarar att hushålla med pengarna nog för att betala månadskortet?
    (Väldigt förenklat) En utgift på 600 milj som ger ökade intäkter på 50-200 miljoner per år är en mycket bra affär. Ni missade det där med att spärrarna även kommer att generera pengar i framtiden, inte bara nästa år. Mer pengar till SL=Bättre tunnelbana och lägre priser.
    Personligen har jag råd att betala men plankar för att det är så sjukt enkelt. Med nya spärrarna blir det väl till att köpa ett månadskort.

    Klipp er och skaffa ett jobb! Bortskämda snorungar..

  17. Efter att ha tittat närmare på siffrorna, hur tillfrlitliga de nu är så verkar ju det nya tilltaget med spärrarna än bättre. Dramitask minskning av plankning mot en kostad av bara ca 150 miljoner för spärrarna + som nämnts en möjlighet att minka det synnerligen kostsamma spärrvakterna, Bra de är synnerligen otrevliga och korkade! De som tar emot biljetter har naturligtvis inte med plankning att göra utan är en kostnad för de som verkligen betalar. Hur dessa kom med i beräkningen 692? miljoner försår jag sannerligen inte. För övrigt var det en salig blandning av löpande och engångskostnader med i denna, men vill man få fram ett budskap (riktat till kommunister?) istället för sanningen är det säkert lämpligt.

    Köp en cykel!

  18. V.H: Men om nu utgifterna också ligger kvar till nästa år, dvs fortsätta kosta skattebetalarna 600 miljoner varje år, är det fortfarande en bra affär då?

    Iaf har jag svårt att se att en minuspost om 400 miljoner per år skulle vara en bra affär. Förklara är du snäll.

  19. Men kom igen nu, 690 / 30 = 23 kronor per dag för att kunna resa obegränsat inom stockholm+omnejd.. fattar inte vad plankarna klagar på. Kan ju bara vara de absolut urfattiga, typ uteliggare som inte kan betala detta. Om jag inte är helt felunderättad så får man väl dessutom sl-kort från soc om man är helt medellös?

  20. @claes
    För det första är du felunderättad. SL-kortet ingår inte länrge i socialbidragsnormen.
    För det andra så gör höjningar av avgiftstrycket att man får mindre att leva på, när man finansierar med skatt så är det iallafall anpassat efter inkomst. Dessutom har priserna stigit ”snabbare än konsumentprisindex”:http://www.planka.nu/show_image/a570018aa8/full oavsett vilket block som suttit vid makten. Därför protesterar vi!

  21. Varför stanna vid avgiftsfri kollektivtrafik? I want GRATIS mat, husrum, internet + öl och cigg för jag har så liiite pengar, min konstnärliga verksamhet är missförstådd och jag pallar verkligen inte att ställa mig på McD.

  22. Nej, jag är inte kommunist, men rättvisersökare. Jag tycker att det är fel att ”marknaden” skall bestämma om det jag valt att jobba och försöka att försörja mig på skall vara lönsamt och ”viktigt”. Jag är konstnär som tillverkar dockor för barn av återvunnet material, samt att jag sjunger i ett punkband, och jag lever på existensminimum. Varför är det så ? är inte det jag gör lika viktigt som de som valt ett ”riktigt” arbete? Svara på det om du kan.

  23. För mig får dom gärna bygga murar om det så ska stoppa alla jävla plankare som tror att allt är gratis i världen, välkommen till verkligheten där man betalar för sig! Typiskt sossefasoner att man ska betala 70% i skatt och allt ska vara gratis.

  24. Jag vill gora ett forsok att svara pa l’artists fraga. Vad som avgor om du kan tjana pengar ditt arbete ar om folk ar beredda att betala for som du producerar. Det behover inte nodvandigtvis vara mindre viktigt bara for att ingen vill betala. Dom som lyckas pa marknaden ar dom som lyckas producera nat som folk vill ha. Folk vill inte alltid ha viktiga saker.

    Du kan tycka att det ar fel. Du kan tycka att det ar fel att himlen ar bla och att New York ligger i USA, men det gor inte att nagon (las politiker) ar skyldig att ratta till det.

  25. som många redan har påpekat så är de där höga spärrarna inte mer effektiva än de glasspärrar som redan finns. Det är inte så att folk hoppar över över glasspärarna, det är ju bara att gå igenom spärren precis bakom någon med kort. Lätt som en plätt, jag gör det varje dag.

    Frågan är om SL och Veolia är korkade eller om de bara låssas vara det. De vet inte varför folk plankar och de tror att de ska kunna stoppa plankningen sådär.

    Folk som inte ha råd att betala kommer inte betala, så enkelt är det. Hellre då att vi byter till ett system som alla har råd med!

    Själv har jag ibland råd att betala men väljer ändå att planka eftersom Veolia är ett riktigt bovföretag som jag inte vill ge några pengar till.

    Veolia bygger järnväg på ockuperad mark i Palestina:
    ”En länk”:http://electronicintifada.net/v2/article9908.shtml

    Dessutom var det Veolia som ville privatisera regnvattnet i Cochabamba i Bolivia. Vi snackar om företag här, de är inte i Stockholm för att vara snälla. De vill tjäna pengar på oss.

  26. Har ni inte råd att köpa mat, har jag då rätt att stjäla den eftersom jag måste äta för att leva?

    Har ni inte råd att se på film, har jag då rätt att ladda hem den ”gratis” från nätet?

    Har ni inte råd med att åka kollektivt, har jag då rätt att planka och åka ”gratis”?

    Det jag vill säga att allt man gör är ALLTID på någon annans bekostnad. Vad man anser sig ha ”rätt” till varierar, men man måste ju betala för vad man sedan väljer!

    Vi lever i ett demokratiskt samhälle och faktum är ju att majoriteten i Stockholm har röstat för partier som är för en avgift inom lokaltrafiken. Planka går ju emot vad majoriteten av folket valt, vilket bara kan ses som snålt och sniket. Har man verkligen inte råd med SL biljetter finns faktiskt sådana att få via socialtjänsten!

  27. Att Veolia ar ett skitforetag ar ingen anledning att planka i kollektivtrafiken. Lagg ner det argumentet for det haller inte.

    Veolia kanske inte vet varfor folk plankar men det gor inte planka.nu heller. Dom spekulerar bara. Inte helt otippat sa kommer en grupp syndikalister fram till att det ar klassamhallets fel.

  28. @håkan
    Om någon svälter så bör den självklart stjäla om det behövs för att överleva. Ett sätt att mörda är att ”förvägra någon bröd”:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=851248&rss=2216, som Brecht sa.

    Faktum är att det inte spelat någon roll om de partier som har sänkta avgifter och nolltaxa suttit i landstingshuset – politiken har varit densamma! Och det bästa sättet att påverka den situationen är att organisera sig som vi gör. Det är organisering av folket som är grunden till demokratin, inte att politikerna väljer att svika sina vallöften. Eftersom du verkar vara en vän av demokrati så kan det ju vara på sin plats att du vet något om den, jag rekommenderar till exempel ”Demokratiutredningen”:http://www.regeringen.se/sb/d/134/a/624

  29. ”Har ni inte råd att köpa mat, har jag då rätt att stjäla den eftersom jag måste äta för att leva?”

    Klart att det är rätt att stjäla mat från någon som har mer än h*n behöver om man själv inte har någon. Vad är konstigt i det?

    Ahaa, du tänker på ”äganderätten”. Fniss, jag glömde den tesen. Så tokigt det kan bli!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *