Kritik och aktion mot Förbifart Stockholm

Med anledning av Uppdrag gransknings reportage om Förbifart Stockholm som sändes i Svt igår där hela bygget totalsågades gör Planka.nu och Klimax en aktion utanför Riksdagen i eftermiddag.
Läs pressmeddelandet som skickades ut i morse här nedan:

Förbifart Stockholm hälsar på hos Riksdagen

Kl 17.00 idag får Riksdagen bullrigt besök av en simulerad Förbifart Stockholm. Klimax och Planka.nu samlar till aktion mot den bristfälligt planerade motorvägen. Att satsa 25 miljarder kronor på en motorväg som ökar trafiken och koldioxidutsläppen är en extremt destruktiv lösning på Stockholms trafikproblem.

Klimax och Planka.nu agerar mot Förbifarten genom att skapa motorvägsmiljö utanför Riksdagen. Ljudupptagningar på över 100 decibel har gjorts vid motorvägar i Stockholm och idag spelar vi upp oljudet utanför riksdagen. Den planerade motorvägen kommer att öka koldioxidutsläppen med 140 000 ton enligt Vägverkets egna uppgifter och bygget strider mot otaliga miljökonventioner och lagar.

Gårdagens avsnitt av Uppdrag Granskning avslöjade Vägverkets brister i planeringen av Förbifart Stockholm. Konsekvensanalyser för klimat och miljö, liksom effekter för trängseln i Stockholm, är undermåliga.

-Argumentationen för Förbifarten bygger på en rad myter. Till exempel menar förespråkarna att trängseln kommer att minska, men mer motorvägar ökar trafikmängden. Se bara på Södra länken, den motiverades på samma sätt, men redan efter två veckor proppade trafiken igen. Bästa sättet att lösa trafik-problemen är med utbyggd kollektivtrafik. Att i dagens läge satsa 25 miljarder kronor på åtgärder som ökar klimatpåverkan är destruktivt. Samhället måste kunna erbjuda medborgarna att leva klimatsmart, inte ge fler möjligheter att öka sina koldioxidutsläpp. Kommenterar Anna Nygård från Planka.nu.

Dagens aktion är ett försök att påverka politikerna till att ta beslutet att lägga ned planerna på Förbifarten och övergå till klimatsmarta lösningar.

Läs mer

8 kommentarer

8 kommentarer på “Kritik och aktion mot Förbifart Stockholm

  1. Någon vägutbyggnad behövs ändå – då trafiken oftast står närmast still i rusning (stillastående trafik genererar väldigt stora utsläpp) Problemet är också att om något händer på Essingeleden som hindrar trafiken så blir det stora problem eftersom det är ända stora genomfarten som som finns nu.

    Men det fanns 2 andra alternativ till – Kombinationsalternativet och Diagonal Ulvsunda. Kombinationsalternativet innehöll dessutom mest kollektivtrafiksatsningar bl a en ny pendeltågslinje.

    Det mest idiotiska är dock att Vägverket och övriga ansvariga har ”låst sig” vid det absolut dyraste och sämsta alternativet.

    100 dB låter för mycket för att motsvara däcksbullret från normal motorvägstrafik (är den utrustningen korrekt kalibrerad?). 85-90 dB(A) är mer normalt för vad det konstanta ”däcksbruset” brukar ligga på, alldeles intill motorvägar med tät trafik som flyter ca 100 km/h. Tänk på att skalan är logaritmisk 100 dB är 10 ggr så starkt som 90 – örat är dock inte heller linjärt, utan 100 dB låter ungefär dubbelt så starkt som 90.

    Temporara ljudnivåer kan ju dock t o m gå över 100 – t ex när det drar förbi en motorcykel. Detta är ju dock inget som bör representera ”normalbullret”. Jag har mätt ljudnivåer på ca 125 dB SPL från racebilar inne i en tunnel.

  2. Och som jag skrev men tydligen inte ville publiceras här: Mestadels av vägarna kommer att ligga UNDER jord, dvs. att de höga ljudnivåerna kommer att isoleras. Vidare så kommer vägarna över mark ha bullerskydd, vilket också isolerar ljudnivåerna.
    Däremot så är bullret och den tunga trafiken som går mitt i city varken bra för miljön eller ljudisolerade, vilket är en stor belastning för miljön och de boende. Det är dessutom väldigt energislukande, varför jag inte förstår detta motstånd till ringled.

    Att ni står mitt i city och spelar upp 100db billjud spär ju bara på anledningen att flytta trafiken ut ur citykärnan så att man slipper höra eländet mitt i stan.

    Årsta har blivit mycket lugnare efter södra länken och så attraktivt som det område nu har blivit, skulle det inte blivit i samma grad om alla fick ta Johanneshovsleden och sandfjärdsgatan för att komma ut ur staden. även Valhallavägen skulle bli en mycket trevligare plats, lixom lilljansskogen.

    Att dessutom detta gynnar kollektivtrafiken i staden och framkomligheten är något som ni inte verkar lägga något större värde i, vilket gör det hela än mer bissart.

  3. Jättebra att flytta problemen några mil bara. Utanför innerstaden är det väl ändå ingen som bor. Och sen kan vi flytta till mars också. Smart!

  4. Jag har inget emot utbyggnaden av vägnätet, men Förbifart Stockholm är ett enormt resursslöseri. Det finns ju betydligt bättre alternativ som skulle ge samma förbättringar i trafiken och då kan man även förbättra kollektivtrafiken

    Annars tycker jag inte om ”bilhatar-fasonerna” på denna sida – jag är rätt besviken på detta, då jag tycker dom gör ett bra jobb med kollektivtrafiken. Jag gillar tåg.

    Jag har inte råd med bil själv och svär fan över när man måste åka till något ställe dit det inte finns tåg, då busschaufförerna kör som sniglar. Snittfarten är oftast under 30 km/h, även fast dom bara behöver stanna vid några få hållplatser.

    T ex när jag åkte ut mot Nacka förut låg dom i 65-70 km/h på Värmdövägen (som är motorväg) och saktade ner till 40 genom kurvorna vid Henriksdal (tur att bussen har egen fil även i lågtrafik – då den hindrar trafiken annars :-). Tycker dessutom det blivit värre senaste året – iallfall härute i Upplands Bro
    35-45 km/h på 50-väg och ca 50-65 km/h på 70-väg är nästan standard.
    Bara att ta sig upp i 50 km/h från stillastående tar ofta uppåt en halv minut och att bromsa från 50 ca 150-250 m.

  5. Tiden med lyx-ensam-pendling är över vare sig det sker med el eller något annat. Det finns ingen fulare och mer korkad bild av mänsklgheten än en igenkorkad motorväg full av ensamma självgoda bilister. Det finns eltåg också.

  6. Förbifart Stockholm behövs och den är inget märkvärdigt, ta Malmö som exempel. Fram till och med 1974 gick all trafik på en 4 filig 50 väg med massor av trafikljus rakt igenom stan, 1974 så byggde man inre ringvägen som då blev den nya genomfartsvägen, den är en motorväg som går genom Malmös ytterförorter. I samband med öresundsbrons öppnande år 2000 byggde man yttre ringvägen, en bättre motorväg än inre ringvägen som går på åkrarna utanför Malmö. Hur hade Malmö varit om man inte byggt dessa två motorvägarna ?? Jo det hade varit enorma köer rakt igenom staden, men stillastående trafik och betydligt högre utsläpp än vad det är idag. Det som också bör tilläggas är att enligt Skånetrafiken så har det kollektiva resandet ökat mycket sedan år 2000 och detta trots att Yttre ringvägen har kommit till. Stockholm och Essingeleden är i det skedet idag som Malmö hade varit om inte Inre och yttre ringvägen fanns det vill säga långa köer och stillastående trafik med stora utsläpp, Förbifart Stockholm är för Stockholm vad Yttre ringvägen är för Malmö, det är inte konstigare än så, dessutom kan förbifart Stockholm trafikeras av bussar också,

  7. Oscar:
    Det finns *ingenting* som säger att köerna i Stockholm kommer att minska om den så kallade förbifarten byggs. Nya vägar genererar alltid mer biltrafik, se bara på Södra länken. Det finns inga planer på att sätta in bussar på Förbifart Stockholm heller, hela projektet är vansinnigt. Det går att åstadkomma betydligt större infrastruktursatsningar om man investerar de 25 miljarderna i kollektivtrafik.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.