Bilchock i Almedalen

Klimax, Planka.nu och Miljöförbundet Jordens Vänner fortsätter att punktmarkera billobbyn under Almedalsveckan på Gotland. Idag på eftermiddagen arrangerade BIL Sweden seminarium om framtidens infrastruktur och samtidigt utanför föreläsningssalens öppna fönster ordnades en bilchock.
Bilchocken bestod av fyra bilar som gasade, tutade och förorenade luften med avgaser. Företrädare för BIL Sweden kom ut och klagade på att aktionen var ”dålig för miljön”.

– En organisation som förespråkar ökad bilism borde inte uttala sig i miljöfrågan. Om fyra bilar på en bakgata upplevs som störande så begriper jag inte hur Bil Sweden kan förespråka vägbyggen som ger exakt samma effekter på miljön som aktionen idag fast oerhört mycket mer omfattande, säger Sandra Costa från Klimax.

Vid entrén delade andra aktivister ut flygblad till förbipasserande och höll upp banderoller samtidigt som bruset från E4:an, en annan sexfilig motorväg, spelades upp på ett ljudsystem i autentiska 90 decibel. Bland annat användes banderollen ”Autobahn Drottningholm” på vilken BIL Sweden och Vägverket stod som avsändare.

Banderollen syftar på BIL Swedens kampanj för förbifarten där man säger att Albanien och Sverige är de enda europeiska huvudstäderna utan förbifart. Men uppgifterna stämmer inte: 25 huvudstäder i Europa inklusive Köpenhamn och Wien klarar sig bra utan förbifart.

– Förutom att fara med osanning var kampanjen ett fult försök till guilt-by-association. Vi får hoppas att Albanien utformar sin egen trafikpolitik och inte blir oroliga av att sammankopplas med Sverige, säger Christian Tengblad från planka.nu. ”Autobahn Drottningholm” är helt klart på samma nivå som resten av billobbyns argumentation.

Under kvällen har Anna Jonsson från Miljöförbundet Jordens Vänner debatterat förbifarten med förespråkare. Debatten var mycket lyckad och slutade med att två av billobbyns debattörer kastade in handduken samt att miljöaktivisterna hittade en flaska Moët som avnjöts tillsammans med segerns sötma.

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

5 kommentarer

5 kommentarer på “Bilchock i Almedalen

  1. Dubbelmoral?

    En flaska Moët bör ju inte förtäras då den dels har transporterats över hela europa, troligtvis med lastbil samt att den odlats ur ett ej ekologiskt perspektiv (den är ju inte Eko-märkt). Närproducerat bör istället rekommenderas som med all annan sorts mat och produkter som använts. Jordens Vänner verkar inte vara riktigt så konsekvent i sitt handlande som de själva ger sken av att vara..

    Varför protestera MOT en utveckling som förhoppningsvis kan förbättra problemen som vi har idag? Bilindustrin i sig har ju alternativa bränslen runt hörnet, exempelvis bränseceller etc. Det gäller bara att någon lägger ner pengar på det, det demonsterar gärna jag för!

    Går ej att motarbeta majoriteten av befolkningen, sammarbeta istället och lär ut er tidvis nyttiga information för att få seriöst gehör, och tänk på vad ni själva utstrålar.

  2. Fattar inte varför man ska bygga denna idiotiska väg – framförallt också med tanke på vad den kostar, det finns alternativa lösningar som inte ens undersökts. även om jag gillar bilar så är det ändå motiverat att minska trafiken i städerna och varför förstöra orörda naturområden.

    Jag är tyvärr en av många som vill ha men inte har råd med bil och den nya leden kommer knappast göra det billigare att ta körkort och ha bil, snarare tvärtom – det är vedervärdigt att anpassa samhället för dom med mycket pengar.

    Förresten det märks att ni inte är så insatta i bilar och bilkörning/-åkning – att nämna Autobahn i kombination med Vägverket är en aning opassande. I torsdags körde vi dock som många gör på Autobahn i en Volvo V50 (riktigt olagligt i Sverige förstås) :-) http://www.youtube.com/watch?v=DzlFurVMO-g

  3. Avsnittet om champagne var kanske lite överdrivna :)
    Men BIL Sweden har ingen lösning på klimatoroblematiken – även om en orealistiskt stor del av bilparken skulle bytas ut mot ”miljövänliga” bilar så kan man inte förklara hur etanol och el ska tas fram utan miljöpåverkan. Att i det läger bygga för ÖKAD biltrafik är förstås helt galet.

  4. Pernilla Holmqvist:
    Huruvida Jordens Vänner dricker drycker som behövts transporteras har såklart inget med hur pass trovärdiga och duktiga de är som klimatpoliker och -aktivister. Vi kan helt enkelt lämna det.

    Bilindustrin dras med en hel del olösbara problem. Varför ska man sitta så få per fordon? Det är enormt oeffektivt, inte bara i form av bränsleförbrukning utan även i plats. Ställ dig på din stads största gata och räkna hur många personer som bilkön som bildas vid rödljus egentligen är. Knappast fler än en modern skolklass.
    Nya drivmedel är också en psuedolösning. Om alla som kör fossila bilar idag byter till elbilar så kommer 1) Sverige få ett elunderskott, och utsläppen från en elbil som drivs på fossil el är värre än en vanlig bensin/dieselbil. 2) Otroligt många nya bilar behöva produceras, vilket är fruktansvärt dåligt för klimatet och miljön. Den period i en bils liv som förorenar mest än när den samlas ihop och byggs.

    Dessutom vigs typ 50% av alla öppna stadsytor åt bilism, trots att det är långt färre än 50% som åker bil dagligen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *