1 mars: Nolltaxedagen

Ju mer vi hör om klimathotet, om behovet av att minska segregationen och om fri rörlighet desto angelägnare blir satsningar som gynnar kollektivtrafiken. Men det som sker i storstadsregionerna är i stället en motsatt utveckling. I Skåne betyder det nya “fritidskortet” en kostnadsökning med 400 procent för gymnasiseelever, i Göteborg har priserna nyligen höjts igen efter sänkningen i augusti 2007 och den första mars genomförs den senaste i en lång rad av höjningar i Stockholm. Priset på månadskortet når då hela 690 kronor. Självklart skulle utvecklingen kunna se annorlunda ut och det finns goda exempel i små kommuner som Jokkmokk där man nu får åka buss i ett år för bara 100 kronor.

Kollektivtrafikanterna gör motstånd mot den här utvecklingen. Den senaste tiden har det arrangerats demonstrationer i Malmö och Linköping, organiserats kontroller av biljettkontrollanter i Göteborg och öppnats spärrlinjer i Stockholm. Många har också organiserat sig i till exempel planka.nu.

Nu bjuder vi – Öppna Stockholm och Planka.nu Stockholm – in kollektivtrafikanter, miljöaktivister och alla andra intresserade till en landsomfattande aktionsdag för avgiftsfri kollektivtrafik den första mars.

I Stockholm kommer det bli en underjordisk demonstration i tunnelbanan och flera andra mindre aktioner planeras också. Hjälp till att organisera öppna och deltagande aktioner, demonstrationer och andra aktiviteter på flera håll i Sverige. Skicka in era planer och hör också av er om ni behöver hjälp med något!

I Stockholm samlas vi på Blå Linjens perrong vid T-Centralen klockan 13!

Ni som tänker fira Nolltaxedagen hemma kan också göra en insats. Skriv och protestera emot prishöjningen till landstingspolitikerna!

Länk: Landstingsfullmäktiges adresser
Länk: Nolltaxedagen på Facebook

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

15 kommentarer

15 kommentarer på “1 mars: Nolltaxedagen

  1. Mailbomba, alla uppblåsta värdelösa chefer på sj. sl ,landstingsråd,chef svin på Länstrafiken med flera. Det är dom som tar hand om biljett intäkterna och förstör för oss vanliga medborgare de är så starka så inte ens Ministern Åsa Thorstensson orkar ändra på galenskaperna!

    Man kan lyssna på Sveriges Radio´s Lördagsinterjuv på http://www.sr.se P1 Där framgår det klart att hon vill att lokaltrafik skall bli bättre men det är så starka krafter som motarbetar för det finns en mellanklass som tjänar pengar på att kollektivtrafiken är urusel och otillgänglig.
    Det räcker inte att demonstrera, hitta akilleshälen och stick till där!

  2. ”det finns en mellanklass som tjänar pengar på att kollektivtrafiken är urusel och otillgänglig.”

    Hur tjanar man pengar pa att kollektivtrafiken ar urusel och otillganlig?

  3. Snälla Stefan:
    ”det finns en mellanklass som tjänar pengar på att kollektivtrafiken är urusel och otillgänglig.”

    Hur menar du? Jag själv är ”medelklass” (jag gillar inte sådana etiketter, människor är människor) men jag har ingen bil utan åker alltid kollektivt. Hur skulle jag tjäna på dålig kollektivtrafik menar du? Dra inte alla över en kam tack.

    Kollektivtrafiken bör bli billigare att nyttja än idag (alltså: att en större del kommer via skattesedeln, ”gratis” kan den ju aldrig bli). Till exempel kan man ju skippa den idiotiska idén med förbifart Stockholm och lägga de pengarna. Avgiftsfri är dock ingen god idé då i så fall alla skulle använda den hela tiden när de egentligen kunde gå eller cykla samt att vandalismen skulle öka (vilket erfarenheter från andra försök visar).

  4. Oppsan!”Medelklass som tjänar pengar på usel kollektivtrafik..” den stack visst till!
    (Medelklass i detta samanhang=Landstingråd,Kommunalråd,Styrelseledamöter i Landsting,Styrelseledamöter på Länstrafikbolag,Högre Tjänstemän på SL, Länstrafikbolag, kommuner mm –tusentals personer)

    de vill gå på styrelsemöte och få feta arvoden och vill inte att allmänheten skall få insyn i verksamheten, så kommer det att fortsätta i evighet om inte ”www.planka.nu folket”tar reda på när mötena sker och går dit på mötena och slår näven i bordet.

    Vad ni kommer att upptäcka om ni engagerar er och verkligen skulle vilja ha en bra och fungerande kollektivtrafik är att. Man vill verkligen inte att för många skall åka kollektivt för det skulle bli för dyrt att köpa in bussar, fler tåg, anställa mer personal mm. Man har bestämmt en viss budget som inte bör utökas.

    Alla vet att kollektivtrafik är bra och alla skulle välja det om de kunde då skulle det utvecklas en jättestor del i samhällsbudgeten kanske som Socialförsäkringen, den är väl på ca 450 Miljader om året som betalas ut.

    Jag tror det är som med Sjukvården ,man skulle kunna ge fler patienter bättre och mer behandling om man ville ha en större budget för det. Man prioriterar och slopar bara för att avdelningen måste gå med vinst på en snäv budget.
    1200 Miljader får Staten in varje år på skatteintäkter plus att statliga bolagen gör Mljardvinster så det borde kunna gå att omfördela slantarna så det kommer folket tillgodo.

  5. varför finns det 100 tals olika Biljettsorter och system det är krånligt att veta vilken som är bäst för mig. Om ICA kan ha ett system ica-kortet och banker kan ha ett bankkort så varför kan man inte ha ett resekort för flera län så man kan resa över hela Sverige som dom har i andra länder i Europa? man köper ju biljettautomater från utlänska biljett system tillverkare så varför krångla till det i Sverige.

  6. * Om den ska vara helt gratis så måste man se till att stockholm tjänar ekonomiskt på det, tex igenom att spara in pengar på vägar mm. Annars så borde den kosta eftersom att pengar annars tas från tex sjukvård osv. Men håller med om att den är på tok för dyr! *

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *