Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

22 kommentarer

22 kommentarer på “Ny instruktionsfilm + bonusradio

  1. Skulle nog behövas en klassisk instruktionsfilm i ”slow motion” med tydliga instruktioner. Som komplement. Tänk på oss äldre! Det tar lite längre tid för oss… men även vi pensionärerna kan ju behöva planka nuförtiden.

  2. >>Robban
    Portarna öppnas ju automatiskt när du är på väg ut genom en spärr. Genom att sätta ett klistermärke på dom lodräta sensorerna närmast mitten så fortsätter spärren att vara öppen. Först piper den i ett par sekunder men sen är den bara trevlig och välkomnande :)

  3. Ja det är helt rätt! Jag får lite ”Berlinmuren känslor” över det hela – bara ”rätt människor” (dvs: de som har råd) har rätt att ta sig runt i- och nyttja staden.

    Nu är det ju dessutom så att spärrarna är rena skämtet. För det första måste det ju kosta en hel del att sätta upp- och underhålla dem och för det andra kan frågas vem det är som finansierar dessa?

    Jo, naturligtvis är det vi som åker med kollektivtrafiken och DäR har vi något som inte står rätt till, varför skulle det ligga i vårat intresse att finansiera spärrar som håller oss undan möjligheten att nyttja kollektivtrafiken? Vidare är det bevisligen så att det inte finns en enda spärr som kan stoppa plankare.

    Ett totalslöseri med tillgångar som kunde gått till bättre kollektivtrafik istället för försämrad tillgänglighet (inte bara för folk utan pengar, utan även för folk med olika fysiska handikapp).

    ”Att lägga pengar på _försämrad_ tillgänglighet”, ett typexempel på hur det marknadsekonomiska systemet fungerar.

    Ibland hör man någon säga att avgiftsstrejk är fel väg att gå, att det är omoraliskt och odemokratiskt. Personligen skulle jag vilja hävda att det är naivt att tro att något annat fungerar.

    Det sägs ibland att om alla som plankade betalade för sig kunde kostnaden för månadskortet sänkas med 50 kronor. ”FEMTIO KRONOR”, smaka på det. Vilket hån.

    Fortsätt planka och sätta upp klisterlappar som gör människofientlig ”kollektiv-” trafik något mer öppen.

  4. Till min stora förvåning verkar det som att det inte räcker med att täcka en del av sensorn, tydligen måste man täcka hela. Men jag kanske har gjort fel.

    Kommer planka.nu göra något i samband med prishöjningen den 1 mars? Själv tänker jag skriva en insändare i alla fall.

  5. Bra film! – (måste skaffa några planka-klistermärken först)

    Såg att det var en hel del filmat på Stockholm Central (pendeltågsstationen) – ett tips när man plankar därifrån (för att slippa spärrarna och dom jobbiga ”guljackorna” som brukar ”stå hänga” där) är att gå till någon av fjärrtågens perronger som inte har några spärrar alls och sedan gå över spåren till pendeltågens perrong (i södra änden av perrongen finns även en arbetsövergång över spåren för bekväm passage).

  6. *Svar till C20*

    Ett sådant allternativ är både olagligt och dumdristigt. Om du ej har spårutbildning vet du inte heller vad du utsätter både dig och tågförare för.

    Dessutom brukar OV omhänderta spårbeträdare och dessa övelämnas givetvis enligt lag till polis.

    Utdrag ur järnvägslagen:
    ”9 kap. Ordning
    1§ Utan infrastrukturförvaltarens eller ett järnvägsföretags tillstånd får inte någon beträda spårområdet för järnväg utom på platser där det klart framgår att allmänheten har tillträde.
    2§ Alkoholdrycker får inte förtäras inom järnvägssystem. Förbudet gäller inte i fråga om förtäring av drycker vid tillåten servering och inte heller om ett järnvägsföretag eller en infrastrukturförvaltare för särskilt fall har medgett förtäringen. Med alkoholdrycker förstås spritdrycker, vin, starköl och öl i den betydelse dessa beteckningar har i alkohollagen (1994:1738).
    3§ En befattningshavare i säkerhets- eller ordningstjänst vid järnvägssystem får från järnvägssystemet avlägsna den som överträder förbudet i 1 §, den som uppträder berusad eller stör ordningen och den som genom sitt uppträdande äventyrar säkerheten i järnvägsdriften. Om det är absolut nödvändigt, får befattningshavaren omhänderta sådana personer. Om så sker, skall polisen omedelbart underrättas. Omhändertagna får hållas kvar till dess att de har överlämnats till en polisman eller det inte längre finns skäl till omhändertagande, dock längst sex timmar.

    En befattningshavare i säkerhets- eller ordningstjänst vid järnvägssystem får från järnvägsinfrastrukturen avlägsna den som överträder förbudet i 2 §.
    4§ För att verkställa en åtgärd enligt 3 § får befattningshavaren inte använda strängare medel än förhållandena kräver.

    Våld får tillgripas endast när andra medel inte hjälper. Om våld tillgrips, skall den lindrigaste form användas som kan förväntas leda till det avsedda resultatet. Våld får inte brukas längre än som är absolut nödvändig”

    Länk till hela lagtexten:
    http://lagen.nu/2004:519

  7. Detta vet jag redan – men det är oftast lika farligt att korsa en trafikerad stadsgata. Det är ju ingen sträcka där tågen kör fort heller.

    Vid 45 km/h (vanligtvis ligger dom i ca 25-47 km/h där) är stoppsträckan (räknat med 1 sek reaktionstid) för tågen ca 75-130 m jämfört med ca 20-30 m för ett vägfordon på torr asfalt, men på vägen passerar väldigt många fler fordon istället.

    Pissiga lagar finns det gott om – men ska man följa lagen så är det ju bara att betala sin biljett och hålla käft, så är det problemet löst.

  8. Till *C20*
    Nu tror jag faktiskt ínte att *Barbapappa* syftade så mycket på att det är olagligt, utan mer på att det är farligt. Dessutom så brukar det ju alltid finnas gott om vakter på stationen så det är ju inte så mycket mindre risk att åka fast heller, för ser dom någon som springer över spåret så ska du ju fan tro att dom springer dit och sätter fast dig…

    för övrigt, jävligt bra trick. tyvärr så funkar det ju inte på vändkorsen som finns i märsta.. :(

  9. Det var ju just faran jag skrev om – det är inte farligare än att korsa en trafikerad stadsgata. Fast i Märsta är det ju lite värre
    – där kan dom ju komma i sådär 200 km/h – hehe

    Risken att åka fast är ioförsej stor, sånt där älskar vakterna
    Ett tips till dom som vill använda detta tips (eller korsa spåret av annan anledning) är att (förutom tåg) kolla efter vakter – precis som när man plankar förbi spärren. Sedan kan man gå lite avsides, t ex i änden av perrongen.

  10. Jag hade dock lite fel om hastigheterna där (dom gäller inne på centralen) – mätte några tåg vid södersidan med radar idag och det kom 2 st pendeltåg i 51 resp 56 km/h – ett avgående pendeltåg kom upp i över 70 km/h innan baken kommit över bron (tror det är 80-gräns på bron om jag inte minns fel).

    har inte dom guljackorna som står på pendeltågsstationerna större befogenheter? – dom verkar mer ”aggressiva” än dom i tunnelbanan och vad det gäller kontrollanter är det så

  11. C20:

    Guljackorna pa pendeltagsstationerna har inte storre befogenheter an de som jobbar i tunnelbanan. Stockholmstags jurister letar iofs efter lagstod som skulle ge dom mojlighet att hindra plankare. Det aterstar att se om de hittar nat.

  12. Guljackorna är där för att hindra plankare, att de kanske inte får använda våld stämmer, men använder de fysisk kontakt för att hindra dig , och du anmäler, så kommer de aldrig att fällas för det endå, så vissa väljer att hindra dig iallafall.
    Plus att de börjat ha en patrull ordningsvakter på sin station hela tiden, så plankar nån, anropar de ett signalement om personen / personerna, och ordninsvakter genom hela tunnelbanan håller utkik / plockar dig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *