Höjda SL-böter – ett slag i luften

Regeringen har beslutat att SL får höja böterna till 1200 kronor trots att man tidigare fick nobben av Vägverket. Det handlar mest om tomma hot eftersom SL satsat så hårt på guljackor istället för kontrollanter. Faktum är att man ser kontrollanter ungefär lika ofta som det springer isbjörnar på Sergels Torg. Dessutom har SL redan nu problemet att en majoritet av dom som får böter inte betalar och till slut stryks skulderna eftersom det handlar om förhållandevis små belopp. Allt tyder på att ännu fler kommer att strunta i böterna efter en eventuell höjning.

Christer G Wennerholm (m) hävdar att man inför nolltolerans, istället för den förra majoriteten som “flörtar med plankare”. Faktum är att borgarna går precis samma linje som socialdemokraterna gjorde förra gången med höjda böter och tuffare tag. Det lyckades inte då och kommer inte att att lyckas nu heller, eftersom man bortser helt från dom ekonomiska orsakerna till att folk plankar: avgiftsfinansiering är orättvis och gör att miljonärer ska betala lika mycket som en hemlös för den grundläggande samhällsservice som kollektivtrafiken är.

Medarbetare till Kollektivtrafikombudsmannen är dock oroade. Risken är överhängande att det blir fler våldsincidenter i kollektivtrafiken om kontrollanter går utanför sina befogenheter och försöker gripa plankare samtidigt som böterna är hela 1200 kronor.

Sen kan vi även glatt meddela att plankas p-kassa är ekonomiskt stabil samt att medlemskap kommer att fortsätta kosta 100 kronor per månad.

Läs mer

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

12 kommentarer

12 kommentarer på “Höjda SL-böter – ett slag i luften

  1. Kontrollanter? Finns dom ens nu förtiden. Senast jag såg en kontrollant satt han och fyllde på sin pressybyrån-kaffe med innehåll från en konjakflaska på sin radt vid gullmarsplan. Såg mysigare ut än att stå och sura på någon perrong på blå linje.

  2. Intressant debatt och bra åsikter. Men om plankning är en tyst protest som skall skapa ekonomiska effekter så krävs tid och medlemmar…
    Varför inte uppmana medlemmar att dessutom skriva protester till SL dagligen? ”JAG VäGRAR ATT BETALA ERT PRIS FÖR DE RESOR JAG GÖR UNDER DAGEN TILL DEN BEGRäNSADE SERVICE MAN FÅR”

  3. ”avgiftsfinansiering är orättvis och gör att miljonärer ska betala lika mycket som en hemlös för den grundläggande samhällsservice som kollektivtrafiken är”

    ändå kostar P-kassan 100 kr/mån för både miljonärer och hemlösa?

  4. Man brukar typ inte se kontrollanter på mindre stationer, men om man åker in typ vid T-centralen eller in mot stan så står det alltid 5-6 stycken där, man behöver itne ens åka så långt, vällingby eller kista räcker. Det jag brukar göra när det är kontrollanter där är att jag väntar med att planka och springa tills tunnelbanan är där och sen springa, då orkar de inte följa efter.

    Vet inte varför jag skrev de, funderar på att bli medlem,
    pz and love till alla plankare

    //Hederr

  5. Åkte precis fast utav civilpolis vid blå linje, verkar vara som att SL kör på lite effektivare metoder. Dock kan civilpolisen självklart varit där pga andra orsaker.

    Just a heads up :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *