Demonstrera för nolltaxa 31 mars!

Samling på Sergels Torg kl. 15

.

.

.

Uppladdning inför demon!

Om du gillade enhetstaxa kommer du att älska nolltaxa!

Den första april så tas enhetstaxan bort i SL-trafiken, biljetterna blir dyrare för alla men särskilt för de som bor långt ifrån innerstaden, dessutom höjs priset på månadskort. SL-kortet försvinner från socialbidragsnormen och senare i höst försinner också fria kort för gymnasieelever.

Att höja avgiftstrycket i kollektivtrafiken betyder att mer pengar tas direkt ur din plånbok och mindre finansieras av skatten. Vi ska alla betala lika mycket – oavsett om man är miljonär eller hemlös. Det betyder också att alla vi låginkomsttagare, studenter, visstidsarbetare och arbetslösa får betala en mycket större del av vår inkomst för att använda kollektivtrafiken än till exempel de välavlönade politiker som beslutar om prishöjningarna. Ökningen av avgiftstrycket har skett oavsett vilket politiskt block som suttit vid makten – det betyder att vi måste organisera oss och protestera som kollektivtrafikanter för att få förändring!
Planka.nu demonstrerar inte bara emot prishöjningarna den 31 mars – utan också för en avgiftsfri kollektivtrafik. Här är några argument för nolltaxa:

Mer pengar i plånboken

Alla kollektivtrafikanter som tjänar under 40.000 kronor i månaden skulle tjäna på att finansiera kollektivtrafiken genom landstingsskatten (enligt tidningen ETC). Dessutom är våra resor till och från jobbet en oundviklig del av arbetsdagen och borde finansieras av arbetsgivarna. Nolltaxa gör kollektivtrafiken till en rättighet i samhället: något man alltid kan räkna med oavsett vad man har för inkomst. Detta ska vi göra istället för att till exempel ta bort förmögenhetsskatten för de rika!

Hållbar trafik

Om man vill minska koldioxidutsläppen så måste det löna sig att avstå från bilresor och nolltaxa är en tydlig sådan signal. Bygger man ut kollektivtrafiken så uppmuntrar man till ökat kollektivt resande, och bygger man motorvägar uppmuntrar man till bilism och utsläpp.

Effektivt resande

Köer vid spärrlinjer och utanför bussar saktar ned resorna. SL lägger dessutom ungefär en halv miljard om året på att administera biljetter, på nya spärrar och vakter som vaktar spärrarna. Alla dessa pengar skulle tjänas in med avgiftsfri kollektivtrafik. SL brukar hävda att plankningen kostar mellan 40-200 miljoner per år men då handlar det om intäktsbortfall – alltså pengar man beräknar att man skulle kunna fått in om alla resor betaldes. Skillnaden är att dom 500 miljonerna i kontrollkostander är riktiga pengar. Förutom insparningarna skulle SLs personal kunna koncentera sig på att trafiken ska flyta så smidigt som möjligt. Nedmontering av spärrlinjer och kontrollsystem leder också till mindre övervakning och statens grepp om individen minskar.

Fri rörlighet för alla

Nolltaxa är att göra kollektivtrafiken till en fri nyttighet, en grundläggande tillgång som vi alltid kan använda oavsett hur vår ekonomi ser ut. SLs nuvarande policy är att det inte finns något undantag från principen att alla ska betala för sin resa, vilket bland annat resulterat i att skolbarn slängts av på motorvägen. Den bör ändras till att det inte ska finnas några undantag från principen att kollektivtrafiken ska vara till för oss trafikanter och styras av de som arbetar i den.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.