Skyll inte på plankarna

“Vi inom SL måste bli bättre på att se till att de som vill betala också får göra det” säger SL:s försäljningschef Ebba Klaffert i Metro 20/8. Bakgrunden är uppgifterna om att SL förlorar 200miljoner kronor per år på grund av uteblivna biljettintäkter, som publicerades i media den 18/8. De syndabockar som utpekas är i första hand plankarna och därefter företagets anställda som anklagas för att missköta sitt jobb. Men problemet ligger i själva verket hos SL:s bristande prioriteringsförmåga angående resursfördelningen. På väl fungerande stationer görs dyra ombyggnationer fastän tågen fortfarande inte går enligt tidtabell. Nu i höst hotar SL paradoxalt nog också med att ta igen förlorade biljettintäkter inte bara genom att höja priserna utan även genom att skärpa kontrollerna, satsa på de nya svindyra science fiction-spärrarna, samt dra in på tågvärdarna till förmån för fler kontrollanter.

Vi menar att det enda rätta vore en gratis, utbyggd kollektivtrafik åt hela befolkningen! Det är viktigare att SL ser till att de som inte kan betala slipper göra det!

Eftersom de flesta stockholmarna utnyttjar kollektivtrafiken, är det naturligt att låta den finansieras av skattepengar i stället för avgifter. 1997 gjorde tidningen ETC en ekonomisk kalkyl över huruvida gratis kollektivtrafik skulle visa sig vara lönsam eller ej. Resultatet visade att alla som tjänar under 40000 kronor i månaden och idag köper SL-kort skulle tjäna på att man i stället gjorde en marginell skattehöjning. Gratis kollektivtrafik är alltså ett sätt att rättvist fördela resurser, att ta från de rika och ge till alla andra. En sådan omfördelning vore sannerligen på tiden i vår allt mer segregerade stad.

Prenumerera

Prenumerera på våra nyheter med RSS eller e-post:

Jag vill ha...

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *